Ik moet dit doen - Maren Stoffels RECENSIE

Recensie: Ik moet dit doen - Maren Stoffels

Simon heeft last van dwanggedachten en -gedrag. In zijn hoofd zegt een stemmetje hem wat hij moet doen. Hij is ervan overtuigd dat mensen van wie hij houdt doodgaan als hij niet luistert. Zijn ouders hebben hem opgegeven voor De Waag-weken: hij gaat twee weken weg en daarin leert hij om te gaan met zijn dwang. Ook Jasmin gaat mee: zij heeft heel erge smetvrees. Samen met de begeleiders en de andere jongeren moeten ze proberen hun dwang te overwinnen.

Ik moet dit doen is een heel passende titel voor dit boek. Niet alleen door de dwang die Simon en de anderen hebben, maar ook om de reden die hij opgeeft. Hij blijft volhouden dat hij helemaal geen dwang heeft, maar dat hij dit moet doen van zijn ouders. Zo heeft de titel een dubbele betekenis. Ook de andere jongeren moeten van zichzelf iets doen, zoals alles goed schoonmaken, er perfect uit zien of altijd precies dezelfde route terugnemen dan je heen gedaan hebt. Deze dingen klinken misschien raar, maar dwang is iets wat bestaat en voor de persoon die er last van heeft, is het levensecht. Dit wordt goed beschreven door Stoffels en je neemt in Ik moet dit doen een kijkje in het hoofd van twee personages die last van dwang hebben. Goed omschreven en duidelijk voor de lezer, ook wanneer je zelf geen ervaring hebt met dit probleem.

Eigenlijk heeft iedereen wel eens last van dwanggedrag. Checken of je je sleutels bij je hebt, terwijl je weet dat je ze net in je tas of broekzak hebt gedaan? Ook dat is een vorm van dwang. Sommige mensen hebben dit in extreme mate, ze moeten dit vaak checken en hebben geen rust als ze dit niet doen. Stoffels besteed aandacht aan dit probleem in haar boek voor jongeren, om te laten zien dat je niet gek bent als je last hebt van dwanggedachten of -gedrag. Je kunt er overheen groeien, je kunt geholpen worden. Dat is een krachtige boodschap, die goed aankomt bij het lezen van Ik moet dit doen.

Ondanks dat alle jongeren een ander probleem hebben in dit boek, is het probleem hetzelfde: ze hebben herhalend gedrag wat ze niet los kunnen laten. Dat leren ze in de twee weken dat ze met de begeleiders mee zijn. Ik moet dit doen bestaat uit vier verschillende delen en in totaal gaan er maar een paar dagen voorbij in het boek. De eerste dagen van De Waag-weken. Het verhaal is goed afgesloten op deze manier en het voelt dus niet te kort of te lang. Iedereen weet waar hij of zij aan moet werken en gaat hiermee aan de slag.

Simon kan niet goed met mensen overweg. Hij duwt anderen het liefst weg. Danny, de begeleider, zegt dat dwang je isoleert. Dit is een opmerking die Simon raakt en het is ook waar: want alle personages hebben zich op een bepaalde manier afgezonderd. De meeste anderen vinden Jasmin raar. Omdat ze samen buitenbeentjes zijn, trekken ze naar elkaar toe en begint een bijzondere en hartverwarmende vriendschap.

Stoffels heeft een mooi, aangrijpend boek geschreven over een onderwerp waar niet veel over gesproken wordt. Ik moet dit doen is niet alleen een aanrader voor iedereen die in aanmerking komt met dwanggedachten, dwanggedrag of iemand die dit heeft. Het is voor iedereen een bijzonder boek om te lezen.

Ik moet dit doen

1  2  3  4  5

Toegankelijke jeugdroman over jongeren met een dwangstoornis.

Ik weet dat mijn vader het ziet.

Iedereen ziet het.

Kon ik me maar inhouden.

Dan had ik nu niet op kamp gehoeven met allemaal idioten.

Simon heeft een dwangstoornis. Hij moet altijd alles controleren en ontwijkt bepaalde getallen. Tijdens een dwang-kamp leert hij Jasmin kennen, een meisje met extreme smetvrees. Wanneer Simon een geintje met haar uithaalt, valt dat helemaal verkeerd. Jasmin loopt weg en Simon is de enige die haar kan vinden. Alleen moet hij daarvoor wel eerst zijn eigen dwang opzij zetten…