Sleutels - Annemarie Jongbloed RECENSIE

Recensie: Sleutels - Annemarie Jongbloed

Na de yogales in de bibliotheek ontdekken Julia en Manus een geheimzinnige sleutel. Ze proberen een deur te zoeken waarop de sleutel past, maar dat loopt niet van een leien dakje. Er gebeuren de laatste tijd heel wat diefstellen in de bibliotheek en ze besluiten om ook dat mysterie te ontrafelen... Alleen komen ze daarmee in veel problemen terecht. Zal het hen lukken om de dief te vangen en het mysterie van de sleutel te ontrafelen?

Voor het schrijven van Sleutels haalde Annemarie Jongbloed haar inspiratie bij de bibliotheek van Haarlem. Ze kreeg daar een rondleiding en heeft de ruimtes van die bibliotheek gebruikt in het verhaal. Dat is bijzonder leuk voor de jonge lezers! Je kan dus op bezoek gaan in die bibliotheek en in de voetsporen treden van Julia, Manus en Maryam.

Het hoofdpersonage in Sleutels is Julia, en zij is niet het typische personage dat je zou verwachten in een detective voor kinderen. Ze piekert veel, is onzeker en vindt het niet gemakkelijk om vriendschappen te sluiten. Je volgt het hele verhaal mee vanuit haar hoofd, wat maakt dat het boek een iets langzamer tempo heeft en niet continu superspannend is. Ik denk dat kinderen met hetzelfde karakter als Julia het boek erg graag zullen lezen, omdat ze zichzelf zullen herkennen.

Voor een volwassen lezer zal het al vrij snel duidelijk zijn wie de dief is, maar kinderen zullen het wat lastiger hebben om de dief te vatten. Annemarie Jongbloed schrijft het verhaal in eenvoudige taal, die kinderen zal stimuleren om mee het raadsel op te lossen. Naast het raadsel valt er nog heel wat te ontdekken voor kinderen, aangezien er ook andere onderwerpen aan bod komen. Denk aan vriendschap, eerlijk zijn en opgroeien. Wat nog een leuke toevoeging is, is dat Julia twee mama's heeft in het boek! Dat kom je nog te weinig tegen in boeken, maar het is fijn om dat hier wel te lezen.

De lay-out is erg leuk gedaan en helemaal in thema! Sleutels vormen (uiteraard) een belangrijk thema in het boek en bij elk hoofdstuk is een tekening van een sleutel toegevoegd. Als je goed oplet, zie je dat elke sleutel uniek is: een leuk detail! Wel zijn er geen andere tekeningen opgenomen in het boek, wat misschien nog een leuke toevoeging was voor een boek voor deze leeftijd.

Sleutels van Annemarie Jongbloed is een leuke detective die kinderen helemaal zal meenemen in zijn mysterie rond de sleutel en de diefstallen.

Sleutels

1  2  3  4  5

Spannende detective over drie kinderen die een reeks misdrijven oplossen. Voor lezers vanaf 9 jaar.

Op een vreemde plek in de bibliotheek vinden Julia en Manus een sleutel. Waar is die sleutel van? En heeft die iets te maken met de diefstallen die de laatste tijd in de bieb gebeuren? Samen met Manus gaat Julia op onderzoek. Ze ontdekken dat Maryam, de dochter van de directeur van de bieb, een geheim heeft. Maar ook Manus doet vreemd… Kan Julia hem eigenlijk wel vertrouwen?