Het huis met de spiegels - Cristina Caboni RECENSIE

Recensie: Het huis met de spiegels - Cristina Caboni

In het dorpje Positano staat een prachtige villa, een huis met een wel heel bijzondere spiegelkamer. Milena komt er al jaren, het is het huis van haar lieve opa. Nadat in de tuin van haar opa een vreemde ontdekking wordt gedaan, roept dit vragen bij haar op. Wie is haar opa eigenlijk? En, wat is er vroeger gebeurd in het huis met de spiegels?

Het is geen verrassing dat schrijfster Cristina Caboni naast auteur ook imker en rozenkweker is. Ook in dit boek laat ze zien hoe sterk ze is in het beschrijven van zelfs het kleinste detail en het schetsen van een prachtige sfeer en omgeving. Al snel waan je je in het Italiaanse dorpje en de kamer met de spiegels, zou je op basis van haar woorden zelf na kunnen tekenen. Cristina Carboni is zeer goed in wat ze doet, romans passen helemaal bij haar.

Het huis met de spiegels is niet de stereotype roman. Door de ontdekking in de tuin van haar opa, ontstaat er een mysterieus plot. Omdat dit het hoofdplot is van het verhaal, neigt het genre misschien zelfs meer naar mysterie dan naar roman.

Over het algemeen volgen we hoofdpersoon Milena. Het verhaal schakelt behoorlijk vaak en veel, zowel naar het heden als naar herinneringen uit haar jeugd. Dit is goed te volgen en Milena is een boeiend personage. Je leeft al gauw met haar mee, in hoeveel ze van haar opa houdt en wil en blijft geloven dat hij een goed mens is. Naarmate het boek vordert volgen we nog een ander personage, namelijk de oma van Milena. Deze afwisseling is prettig en het maakt het mysterie nog groter. Het verhaal heeft een duidelijke opbouw. Alhoewel de basis, gebeurtenissen uit het heden koppelen aan een groot familiegeheim, niet heel origineel is, weet Cristina Carboni dit op een zeer treffende wijze te doen. Het huis met de spiegels is meeslepend en zelfs na de proloog weet je al dat je "hooked" bent aan dit boek. Steeds geeft Cristina Carboni je een klein stukje informatie, maar gelukkig blijft het beste bewaard tot de fantastische ontknoping, en blijf je als lezer vrijwel het hele boek gissen naar de waarheid.

Heb jij behoefte aan een uitstapje naar het mooie Italië? Lees dan Het huis met de spiegels, een prachtige zomerse roman met een vleugje mysterie.

Het huis met de spiegels

1  2  3  4  5
    (17 stemmen)

De prachtige villa in Positano is de enige plek die Milena haar thuis kan noemen. Ze groeide erin op en kent er elk hoekje, van de majestueuze ingang met de twaalf spiegels tot het ronde trappenhuis met de houten versieringen. Toch lijkt het huis dingen voor haar te verbergen, dingen waar haar grootvader niet over wil praten. Milena is ervan overtuigd dat hij een groot familiegeheim achterhoudt en vindt in haar zoektocht een doorgang naar een verborgen kamer, vol oude foto's van haar grootmoeder.
    Milena vertrekt naar het land waar haar grootmoeder haar dromen najaagde en ook verloor, op zoek naar haar verhaal. Stukje bij beetje ontrafelt ze het mysterie van het huis met de spiegels en haar bewoners, al kunnen sommige geheimen beter voor altijd verborgen blijven…