Nog lange niet - M.J. Arlidge RECENSIE

Recensie: Nog lange niet - M.J. Arlidge

Helen Grace en haar team lijken weer voor een onmogelijke opdracht te staan wanneer er weer een seriemoordenaar actief lijkt te zijn. Leden van een groep jeugdvrienden krijgen één voor één een telefoontje dat ze nog één uur te leven hebben.

Het lijkt op een misplaatste grap maar wanneer de eerste slachtoffers vallen lijkt er plots meer in het spel te zijn. Komt de dood gewaande moordenaar Daniel King terug om zijn werk af te maken of hebben ze te te maken met een copycat?

Nog lange niet is intussen al het negende deel van de Helen Grace serie geschreven door M.J. Arlidge. Inspecteur Helen Grace en haar team hebben intussen al vele waters doorzwommen en zijn doorheen de verschillende boeken ontwikkeld tot sterke personages.

En ook dit maal staan ze weer voor een nieuwe zaak in Nog lange niet. Een onbekend persoon belt de leden van een vriendengroep op om mee te delen dat ze nog een uur te leven hebben. Soms volgt de dood, een andere keer dan weer niet. Het is voor de politie van Southampton niet eenvoudig om de moordenaar te ontmaskeren in deze race tegen de klok.

Als je de schrijfstijl van M.J. Arlidge kent dan weet je dat er altijd een addertje onder het gras zit en dat lijkt ook nu weer te zijn. Je wordt als lezer meermaals op het verkeerde spoor gezet en lost de zaak als het waren samen met Helen Grace en haar team op. De terugblikken naar het verleden maken veel duidelijk maar zorgen ook voor verwarring. Toch lijken alle verhaallijnen op het einde weer samen te komen en zorgen ze voor een spannende ontknoping.

Het lezen van Nog lange niet geeft je het gevoel dat je bijpraat met een goede vriendin die je een tijdje niet gezien hebt. M.J. Arlidge zorgt ervoor dat zijn thrillers je op het puntje van je stoel laten zitten maar vergeet intussen ook de personages niet. Deze zijn absoluut geen bijzaak in zijn verhalen en hij laat ze stuk voor stuk mee ontwikkelen in de reeks. Ook nu weer krijg je een kans om een kijk te nemen in de levens van Helen, Charlie en Joseph en ontdek je weer nieuwe dingen over deze bijzondere personages en hun leven binnen en buiten het politiebureau van Southampton.

Schrijver M.J. Arlidge weet wat hij doet en hij doet het goed, dat bewijst hij nog maar weer eens met Nog lange niet. Door zijn schrijfstijl zie je als het ware het verhaal als een film afspelen in je hoofd. Hij laat zijn lezers op het puntje van hun stoel zitten tijdens de spannende scènes maar weet hun ook weer te verrassen door de nieuwigheden die er te ontdekken vallen over de intussen zo goed gekende personages. Ik ben er zonder twijfel zeker van dat de andere lezers net zo benieuwd zijn naar de persoonlijke ontwikkelingen van Helen en haar team die we hopelijk snel kunnen ontdekken in een tiende deel van deze bloedstollende reeks.

Dit boek krijgt van mij 5 hartjes. Hoewel ik de schrijfstijl van M.J. Arlidge intussen al erg goed ken en hierdoor ook weet wat ik kan verwachten, blijft hij mij als lezer verrassen. Nog lange niet is net zoals de acht andere boeken in de reeks enorm spannend en deze keer wisten ook de persoonlijke ontwikkelingen van hoofdpersonage Helen Grace sterk mijn aandacht te trekken. Ik ben dan ook erg benieuwd naar hoe bepaalde gebeurtenissen verder zullen evalueren in het vervolg.

Recensie: Nog lange niet - M.J. Arlidge

Helen Grace 9 - Nog lange niet

1  2  3  4  5

Dat is het enige wat er uit de telefoon klinkt voor er wordt opgehangen. Is het een misplaatste grap? Een verkeerd nummer? Een misverstand? Alles is beter dan de gruwelijke waarheid: dat iemand zijn slachtoffers zestig minuten lang nauwlettend in de gaten houdt… en dan toeslaat.

Terwijl het dodenaantal oploopt, raakt Helen Grace verstrikt in een race tegen de klok. Maar de dader blijft haar steeds een paar stappen voor. Helen heeft geen motief, geen verdachten en geen aanwijzingen. Totdat blijkt dat alle slachtoffers deel waren van dezelfde vriendengroep. Een vriendengroep voor wie elk telefoontje nu het laatste kan zijn, want wie opneemt is voorgoed verloren.

• De boom die een wereld was - Yorick Goldewijk

• Tussen twee kwaden - Laura Diane