Berouw - Sofie Sarenbrant RECENSIE

Recensie: Berouw - Sofie Sarenbrant

Rechercheur Emma Sköld onderzoekt de gruwelijke moord op een vader wiens lichaam is gevonden door zijn zesjarige dochter. Het meisje beweert dat er die nacht een vreemde man in haar kamer is geweest die haar wang streelde. Sporen van inbraak ontbreken echter en Emma begint de vrouw des huizes te verdenken. Maar dan worden en nog twee moorden gepleegd en het onderzoek neemt een compleet andere wending…

Berouw van Sofie Sarenbrant speelt zich af binnen het tijdsbestek van ongeveer een week. Dit betekend dat er vrij veel gebeurd in relatief korte tijd. Hierdoor en door de korte hoofdstukken leest Berouw vlot.

Je krijgt als lezer de tijd om de personages en hun onderlinge relaties te leren kennen. Rechercheur Emma Sköld is een hoofdpersonage dat redelijk wat op haar bordje krijgt: naast de moordzaak die ze op moet lossen, heeft ze ook een baby op komst, voelt ze zich soms eenzaam en heeft ze last van een ex die haar maar niet los kan laten. Maar zij is niet het enige hoofdpersonage: Cornelia, de vrouw van de vermoorde Hans, speelt ook een belangrijke rol in het verhaal en de lezer brengt veel tijd met haar door. Ook maak je kennis met Josefin en haar gezin, Kristoffer, Hugo, Cornelia’s dochter Astrid, Helena en Benjamin. Doordat er veel personages aan het woord komen, zijn er ook veel verhaallijnen. Dit klinkt als een recept voor verwarring, maar Berouw is juist helemaal niet verwarrend. Het is eigenlijk een vrij eenvoudig verhaal. Dat komt niet alleen door het plot, maar ook doordat Emma Sköld niet zo complex is als de meeste rechercheurs waar we over lezen. Desondanks is het boek zeker spannend genoeg om de lezer geboeid verder te laten lezen. Bovendien lees je ook een aantal hoofdstukken die vanuit het ik-perspectief  van de dader geschreven zijn, zonder er direct achter te komen wie het is. Dat voert de spanning op.

Het plot zit goed in elkaar en het einde is er één die je absoluut niet ziet aankomen. De dader is wel degelijk een personage dat de lezer al verdacht zou kunnen vinden, maar de manier waarop Berouw uiteindelijk eindigt is onverwachts doordat alle openstaande verhaallijnen afgerond worden, maar het boek toch een open einde heeft. Een einde dat gelijk vragen oproept over het volgende deel in de Emma Sköld reeks.

Met Berouw heeft Sofie Sarenbrant een prettig boek met een vlot tempo geschreven. Het is geen complex verhaal, wat ook wel eens prettig is, en bevat bovendien voldoende spanning om de lezer geboeid te houden tot het eind. Dat dat einde nogal onverwachts is, maakt nieuwsgierig naar het volgende deel. 4 hartjes voor Berouw.

Recensie: Berouw - Sofie Sarenbrant

Emma Sköld 1 - Berouw

1  2  3  4  5

In een woning in Stockholm wordt een vader dood aangetroffen door zijn zesjarige dochter. Politie-inspecteur Emma Sköld verdenkt de vrouw des huizes, die van haar gewelddadige man wilde scheiden. Maar als er meer slachtoffers vallen en haar bloedeigen zus bij het onderzoek betrokken raakt, raken werk en privé met elkaar verstrengeld. En dat terwijl Emma, met een baby op komst en een ex die haar lastigvalt, toch al het nodige voor haar kiezen krijgt.

Sofie Sarenbrant is een van de succesvolste thrillerschrijvers van Zweden. Van haar boeken werden al ruim 2 miljoen exemplaren verkocht. In 2019 werd ze uitgeroepen tot Crime Writer of the Year.