Kwaad bloed - Henk van Straten RECENSIE

Recensie: Kwaad bloed - Henk van Straten

In Kwaad bloed worden Leo en Thea, een ouder en welgesteld koppel, op klaarlichte dag gegijzeld. Deze gijzeling is gruwelijk en lijkt volledig uit de hand te lopen. De gijzelnemer is bijna onmenselijk en de situatie voelt absurd aan. Maar waarom zijn net zij het slachtoffer van deze zieke geest?

Henk van Straten schreef met Kwaad bloed een korte thriller van slechts een goeie 100 pagina's. Het is echter geen gewone thriller die zomaar tussen andere spannende boeken past. Dit gijzeldrama is eerder een verhaal met overdreven veel gruwel. Hoe de gijzelnemer het oudere koppel behandelt is overdreven en lijkt eerder geschreven om te choqueren. De pagina's zitten vol met overdadig geweld en zieke keuzes die Leo en Thea moeten maken. Dit is geen boek voor lezers met een zwakke maag want dan ben je geneigd om het snel opzij te leggen. Waarom al deze gruwel juist nodig is wordt ook niet echt duidelijk. Daarom lijkt het in Kwaad bloed vooral te draaien om het geweld en het choqueren, maar gaat de inhoud van het verhaal haast aan de lezer voorbij.

Naast de uitgebreide gruwel van het gijzeldrama wordt er ook regelmatig kritiek gegeven op de politiek en maatschappij. Toch wordt dit niet echt onderbouwd of uitgewerkt waardoor het weinig toevoegt aan het verhaal.

Kwaad bloed is een kort boek en leest ook vlot. Het verhaal wordt verteld door een zoon van Leo en Thea die de beelden van de gijzeling bekijkt en ziet wat er allemaal gebeurd is met zijn ouders. Er wordt vooral veel geschreven in dialoogvorm, waarbij de gijzelnemer in gesprek gaat met Leo en Thea. Henk van Straten slaagt er echter in om dit vlot te laten lezen. Dit boekje leest zeker vlot door.

Naast de verteller gaat het verhaal slechts om drie personages: Leo, Thea en de gijzelnemer. Al is het aantal personages beperkt, toch krijg je er weinig voeling mee. Het is zelfs moeilijk om ondanks alle gruwel enige emotie te voelen voor het gegijzelde koppel. De personages missen allen de diepgang die inzicht zou kunnen geven in hun keuzes. Naast het gebrek aan een duidelijk verhaal en motief, is dit opnieuw een gemiste kans in dit boek.

Kwaad bloed is een korte thriller met veel en overdreven gruwelijke scènes, waardoor het eerder lijkt geschreven om te choqueren. Zowel het verhaal als de personages missen diepgang en zorgen ervoor dat dit boek tussen andere thrillers ruim tekortschiet.

Kwaad bloed

1  2  3  4  5

De welgestelde Leo en Thea zijn toegekomen aan hun rustige oude dag. In hun villa in Nuenen, een voormalige textielfabriek verbouwd tot stijlvolle designwoning, verzamelen ze kunst en entertainen ze gasten. Babyboomers zijn ze. Liberalen met een links hart en een afkeer voor populisme en gele hesjes. Hun schaapjes op het droge, de kinderen het huis uit. Leo drinkt sinds zijn pensioen graag om vier uur 's middags een bescheiden bodempje single malt. Thea, die nooit echt heeft hoeven werken, is actief in verschillende culturele besturen. Er is orde, er is regelmaat. Ze leven in de onbewuste overtuiging dat de dingen zijn zoals ze zouden moeten zijn. Dat hun iets ernstig kwalijk te nemen valt, nee, dat zou niet in hen opkomen. Maar dan is er de indringer, een man die een rekening te vereffenen heeft.
    Met Kwaad bloed schreef Henk van Straten een maatschappelijk beladen maar vooral een huiveringwekkend gijzelingsdrama dat zich met gemak kan meten aan de beste titels in het thrillergenre.