Strandslag - Linda van Rijn RECENSIE

Recensie: Strandslag - Linda van Rijn

Daniëlle en Gijs kunnen na een erfenis eindelijk hun droom waarmaken: een eigen huisje op Texel. Maar hun eerste vakantie op park Strandslag verloopt niet zoals ze hadden gedroomd. Geesten uit het verleden in combinatie met nieuwe dreigingen maken van deze vakantie een echte nachtmerrie.

Het verhaal van Strandslag zit goed in elkaar en leest daardoor vanaf het begin lekker weg. Linda van Rijn heeft een mooie combi weten te maken van  lichte voorspelbaarheid met onverwachte elementen. Hierdoor lukt het de lezer goed om mee te leven met Daniëlle, van waaruit het verhaal vertelt wordt, maar blijft het verhaal je toch verrassen en boeien. Door het eerste hoofdstuk waarvan je nog niet weet over wie het gaat wordt de onheilspellende sfeer die het hele boek meereist meteen goed neergezet. En dat alles in de prachtige setting van waddeneiland Texel. Er wordt goed omschreven waarom Daniëlle en Gijs zo dol zijn op het eiland en je wordt net als zij een beetje verliefd op het eiland. Ook de vakantiesfeer die zo kenmerkend is voor Linda van Rijn is in Strandslag ruimschoots aanwezig. Ondanks de enge gebeurtenissen die Daniëlle en haar gezin meemaken wil je eigenlijk niets anders dan je volgende vakantie naar Texel boeken, en eigenlijk het liefste ook meteen een eigen huisje kopen.

De personages in Strandslag zijn genoeg uitgewerkt om het verhaal goed te kunnen volgen maar ook weer niet zoveel dat het de vaart het verhaal haalt. Er zijn geen hele diepe, verborgen lagen en complexen bij de hoofdpersonen waardoor het geheel wat oppervlakkig blijft. Dit doet echter niets af aan het entertainende gehalte van dit boek. En voor velen zal het ook heerlijk verfrissend zijn. In het midden van het boek lijkt er al een ontknoping te zijn waardoor de spanning even wat wegzakt. Maar elke thrillerlezer weet dat het geen goed nieuws voor de hoofdpersoon is als er nog zoveel bladzijden te gaan zijn na een vermoedelijke ontknoping. Het meest verrassende deel komt dan ook na dit punt.

De schrijfstijl van Linda van Rijn is vlot en makkelijk leesbaar zoals we inmiddels van haar gewend zijn. Hierdoor zit je meteen in het verhaal en is het bijna onmogelijk om Strandslag weg te leggen. Je bent dan ook veel sneller bij de laatste bladzijde aangekomen dan je zou willen. Gelukkig heeft Linda van Rijn inmiddels een best indrukwekkend aantal boeken geschreven waar je nog even mee vooruit kan. En met het uitkomen van gemiddeld twee vakantiethrillers per jaar hoeven de fans ook niet lang te wachten tot de volgende uitkomt.

Strandslag is een aangename en verrassende thriller waar alle fans van Linda van Rijn weer erg blij mee zullen zijn. Maar ook door liefhebbers van Nederlandse thrillers zal Strandslag zeer gewaardeerd worden.

Recensie: Strandslag - Linda van Rijn

Strandslag

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

De grote droom van Gijs en Daniëlle komt uit: een eigen vakantiehuisje op Texel. Ze kunnen hun geluk niet op. Tot opeens een vreemde bezoeker voor de deur staat…

Daniëlle en haar man Gijs hebben onlangs een vakantiehuisje gekocht op Texel, op dezelfde plek waar Daniëlle als kind altijd met haar grootouders naartoe ging. Het is een droom die kon uitkomen dankzij de erfenis die Daniëlle van haar oma heeft gekregen. Tijdens de eerste zomer in hun eigen huisje kunnen ze hun geluk niet op. Het is prachtig weer, de kinderen spelen eindeloos op het strand en Gijs en Daniëlle genieten van de rust en de tijd voor elkaar.
    Op een avond meldt zich bij het huisje een bezoeker met een vreemde boodschap. Die klinkt onheilspellend en Gijs en Daniëlle weten niet goed wat ze ermee aan moeten. Het kan niet anders dan dat er sprake is van een misverstand en daarom vergeten ze het voorval snel. Tot Daniëlle haar oude vakantieliefde Mitchell tegen het lijf loopt. Het is hem de laatste jaren niet bepaald voor de wind gegaan, maar wat heeft hij te maken met die vreemde bezoeker? Wanneer hij dreigt om haar gezin iets aan te doen, weet Daniëlle zeker dat ze niet langer kan toekijken. Als de politie niet ingrijpt, zal ze het zelf moeten doen…