Tussen hoop en liefde - RaeAnne Thayne RECENSIE

Recensie: Tussen hoop en liefde - RaeAnne Thayne

Wanneer Claire Bradford haar kralenwinkel bezocht wordt door inbrekers staat ze oog in oog met het nieuwe hoofd van de politie, Riley McKnight. De kleine broer van haar beste vriendin was vroeger een echte kwajongen maar blijkt nu helemaal volwassen, streng en rechtvaardig te zijn. Algauw slaan de vonken tussen Claire en Riley over. Wanneer het dorpje opgeschrikt wordt door een ernstig verkeersongeval lukt het hen niet om steun te zoeken bij elkaar. Riley voelt zich schuldig over te ongeluk en trekt zich terug. Lukt het Claire en Riley om elkaar opnieuw te vinden?

RaeAnne Thayne is een auteur met al een hele resem boeken op haar naam. Ze won tevens verschillende prijzen met haar romantische fictie. In Tussen hoop en liefde staat het onderwerp liefde dan ook opnieuw centraal.

De auteur heeft een weinig belevende schrijfstijl. Ze schrijft de gebeurtenissen neer alsof ze een verhaal vertelt. Als lezer is het daarom moeilijk om je volledig in te leven in de personages. Daarnaast neemt ze weinig tijd om de context te beschrijven. Zo vindt het verkeersongeval plaats tijdens een sneeuwstorm maar wordt er amper aandacht gegeven aan de beschrijving van het gladde wegdek, de ijzige kou van het water, het autowrak tegen de boom...

Het hoofdpersonage in Tussen hoop en liefde is Claire Bradford, een meegaande en zelfstandige vrouw. Hoewel haar man haar verliet voor een jongere receptioniste en haar tienerdochter grote fan is van haar nieuwe stiefmoeder koestert Claire geen wrok. Claire komt bij momenten over als te braaf. De tweede hoofdrol is weggelegd voor Riley McKnight, de stuurse mannelijke politiecommissaris. Het verhaal wordt afwisselend uit het perspectief van enerzijds Claire en anderzijds Riley verteld.

In Tussen hoop en liefde volgen de gebeurtenissen elkaar zodanig snel op dat het niet realistisch overkomt. Alles gaat gewoonweg te vlot. RaeAnne Thayne springt van het horen over het dodelijk slachtoffer naar de herdenkingsviering zonder zelfs maar stil te staan bij de slechtnieuwsmelding of bij de emoties van de dorpsbewoners. Ze laat hier veel kansen onbenut om het verhaal verder uit te diepen

Het einde van Tussen hoop en liefde is voorspelbaar. Dit is uiteraard eigen aan het genre en is in dit verhaal volledig gepast.

Tussen hoop en liefde van RaeAnne Thayne is een liefdesverhaal met een happy end. Het boek blijft constant aan de oppervlakte en krijgt daardoor slechts drie hartjes.

Tussen hoop en liefde

1  2  3  4  5

Nadat haar man haar heeft verlaten voor een jongere vrouw blijft Claire Bradford achter met twee jonge kinderen en een eigen bedrijf. Tijd voor iets anders heeft ze niet, ook niet voor haar jeugdvriend Riley McKnight, die na jaren weer is opgedoken in haar leven en haar wel érg vaak opzoekt.
    Dan wordt hun stadje opgeschrikt door een ernstig auto-ongeluk, waarbij Claire gewond raakt en Rileys nichtje omkomt. Riley voelt zich verantwoordelijk voor het ongeluk en wordt verteerd door schuldgevoel. Hij sluit zich voor iedereen af. Alleen Claire weet nog een beetje tot hem door te dringen, maar of dat genoeg is?