Thai - Tove Nilsson RECENSIE

Recensie: Thai - Tove Nilsson

Thailand in de eigen keuken

Het kookboek Thai van Tove Nilsson is een zeer kleurrijk kookboek, de voorkant van het boek lacht je al tegemoet. In het boek staan meer dan 70 recepten uit de Thaise keuken. Het boek heeft 8 hoofdstukken met titels zoals salades, grillen, wokken en zoete gerechten. De kleur van de voorkant is ook in het boek te vinden. Er staan ook mooie kleurrijke foto's in het boek van de ingrediënten, gerechten en Thailand zelf. Dit boek is zowel leuk de gerechten uit te koken als de foto's te bekijken. Op de eerste pagina's van het boek vind je en duidelijke uitleg over de ingrediënten en producten waar in Thailand vaak mee gekookt wordt zoals aubergine, noedels en jackfruit.

Wat erg leuk is aan het kookboek Thai is dat je in het boek veel verschillende soorten gerechten vindt en dat het bereiden hiervan leidt tot niet alledaagse gerechten. Je hebt met dit boek echt het gevoel dat je echt buitenlands kookt en buitenlandse gerechten op tafel zet. De geuren en smaken komen ook niet overeen met welke andere keuken dan ook. De geuren van bijvoorbeeld de rijst doen je echt geloven dat je even in het buitenland bent.

Je moet wel van pittig eten houden, in vrijwel elk gerecht zitten pepertjes. Je kan wel zelf de pittigheid van de gerechten bepalen. Er staan 2 hoeveelheden pepertjes aangegeven. In bijvoorbeeld het recept van de auberginecurry staat dat je 2-3 rode Thaise pepertjes moet toevoegen. Je kan er dus voor kiezen om het gerecht minder pittig te maken door 2 pepertjes toe te voegen en 3 pepertjes voor meer pit. Daarnaast verschilt het ook welke peper je hebt gebruikt. Er bestaan veel verschillende soorten chilipeper. In dit boek wordt vaak gebruik gemaakt van Thaise pepertjes, hiervoor moet je naar een Thaise toko. Je vindt niet alle ingrediënten die je nodig hebt in de gewone supermarkt, voor de recepten moet je regelmatig even langs de (Thaise) toko.

Kokos-kurkumarijst

In het boek staan veel recepten die je graag zou willen proberen. Er zijn gerechten te vinden met veel en met minder handelingen. Ik zocht als bijgerecht een bijzondere rijst of noedels. De rijst moet na het koken gemengd worden met een mengsel van kokosroom, suiker en vissaus. Een bijzondere combinatie, de kokossmaak blijft heerlijk in de rijst zitten. Je verwacht bij rijst een warm gerecht maar doordat je de Jasmijnrijst een uur moet laten rusten en moet serveren op kamertemperatuur is de rijst nog net lauw. Het kan zijn dat je hier even aan moet wennen, maar de lekkere smaakt zorgt ervoor dat je er snel aan went. Je moet wel van kokossmaak houden, anders is deze rijst niets voor jou. Bij de rijst is het lekker om een grote portie groenten te eten of zoals in het boek wordt geadviseerd bij gegrild vlees. Dit is echt een gerecht dat je zeker vaker gaat maken omdat het lekker is, maar ook omdat het origineel Thais is. Je kunt de rijst omdat deze plakkerig is door het kokosmengsel op alle mogelijke manieren serveren, in een rondje, heuveltje enzovoorts. Je kunt je creativiteit er helemaal in kwijt.

Kae Peank – BBQ Thaise eieren

Bij dit zomerse weer hoort een barbecue. In het boek staan meerdere gerechten die bereid kunnen worden op een barbecue. Het gerecht waar ik het meest nieuwsgierig naar was geworden, zijn de eieren van de barbecue. Er zit een sausje bij van vissaus, gember en suiker, zeer simpel te maken. Het sausje geeft een toevoeging aan het ei. Het ei zelf valt echter een beetje tegen. Hij moet 10 minuten op de barbecue, maar na 10 minuten is het ei nog niet volledig gaar. Dit moet dus wat langer en wat zeer belangrijk is, is om het ei meerdere keren te draaien zodat hij aan alle kanten gaar wordt. Het verrassingseffect waar ik op had gehoopt en wat je van eieren op de barbecue verwacht, bleef helaas uit. De smaak is niet anders dan een ei dat je in de pan zou koken. Het sausje dat er bij hoort zorgt voor een zoutige smaak.

Het kookboek Thai van Tove Nilsson krijgt 3 hartjes. De kleuren en mooie foto's die in het boek staan geven het boek een mooie en vrolijke uitstraling. Je moet wel van pittig eten houden en de Thaise keuken en haar smaken moeten je liggen. Je kan er voor kiezen om de pepers weg te laten, maar dan mis je toch een deel van de smaak in de curry. Het is een leuk boek, maar de smaken die je verwacht blijven soms een beetje uit.

Recensie: Thai - Tove Nilsson

Thai

1  2  3  4  5

Ontdek de aromatische Thaise keuken door zelf aan de slag te gaan. In 'Thai' staan meer dan 70 recepten, van basisgerechten en kruidenpasta's, tot en met snacks, salades, hoofdgerechten en zalige zoetigheden. Met 'Thai' breid je tevens je kennis uit over typisch Thaise snij- en kooktechnieken, basisbereidingen en ingrediënten.

Van lekkere snacks als kipdumplings en kikkererwtenfritters tot salade van groene mango en pomelo met zoet-zoute kokosdressing, beef paneng curry en tom kha gai: met dit kookboek leer je de balans kennen tussen het gebruik van zout, zoet, pittig en zuur die de Thaise keuken kenmerkt.

Met uitgebreide uitleg over keukengerei en kooktechnieken, alternatieve (vegetarische) ingrediënten en basisbereidingen, heb je de Thaise keuken in
    een mum van tijd onder de knie. Van perfect bereide kleefrijst, satay gai van de grill tot en met gekaramelliseerd palmsuikerijs met tamarindesaus.