Hinderlaag - James Patterson RECENSIE

Recensie: Hinderlaag – James Patterson

Aan het einde van Doelwit Alex Cross, het vorige deel in de serie, zagen we hoe Alex Cross een lijk vond met een briefje van een persoon genaamd M. In dit deel genaamd Hinderlaag gaat het verhaal daarop verder. De moordenaar is gepakt en ter dood veroordeeld. Alex Cross is bij de executie aanwezig. Maar dan wordt Alex Cross opgebeld dat er nog een moord is gepleegd. Eenmaal aangekomen bij de plaats delict lijkt het in eerste instantie te gaan om een copycat. De moord is namelijk op dezelfde manier gepleegd als door de man die ter dood veroordeeld is. Maar dan vindt Alex Cross een briefje van M met daarop de tekst: "Je hebt het weer vreselijk verprutst, dr. Cross. M." M. lijkt het op Alex Cross te hebben voorzien en neemt Cross mee door cold cases. Zijn Cross en zijn familie nog wel veilig?

Dit is alweer het 27ste deel van de Alex Cross-serie geschreven door James Patterson. Het verhaal gaat wel deels verder op het vorige boek, dus het is aan te raden om in ieder geval dat boek te hebben gelezen. Ook worden de verschillende vaste personages, zoals Alex Cross en zijn gezin niet echt opnieuw geïntroduceerd. Het is daarom het leukste om dit boek te lezen als je al meerdere boeken over Alex Cross gelezen hebt.

James Patterson heeft een hele fijne schrijfstijl. Hij schrijft vlot, met veel actie zonder al te veel beschrijvingen. Hierdoor vlieg je door het boek heen. Ook heeft het boek hele korte hoofdstukken van gemiddeld 3 pagina’s. Ook dit zorgt ervoor dat het boek vlot doorleest. Het nadeel aan de schrijfstijl is wel dat je als lezer soms wat te veel afstand houdt van de verschillende karakters en je niet echt volop meeleeft met Alex Cross. Je kijkt er meer als een buitenstaander naar, dan als iemand die echt meedoet in het verhaal.

Het verhaal zit over het algemeen goed in elkaar. In Hinderlaag zit je bijna het gehele boek op het puntje van je stoel omdat je wil weten wie deze mysterieuze M is. Zit hij achter de moorden en heeft Alex Cross een onschuldig iemand ter dood veroordeeld? En wie is deze M eigenlijk? Waarom zit hij achter Cross aan? Door deze vragen wil je continu doorlezen. Daarnaast gebeuren er genoeg spannende dingen in het verhaal die ervoor zorgen dat je door wil lezen. Dit is een heel groot pluspunt in het boek en James Patterson weet de spanning bijna het gehele boek vol te houden.

Wanneer de lezer eindelijk bij de ontknoping is valt deze toch ietwat tegen. Als lezer krijg je niet op alle vragen antwoord en de ontknoping mist toch wat spanning. James Patterson bouwt gedurende het boek op naar een spannende ontknoping, om de lezer daarna toch wat op zijn honger te laten zitten. Dit is erg jammer. Hinderlaag eindigt met een cliffhanger, waardoor een vervolg op dit boek niet kan uitblijven. Hopelijk geeft James Patterson in het vervolg nog antwoord op de vragen die nu open zijn gebleven.

Hinderlaag van James Patterson is een vermakelijk boek als je van thrillers houdt. James Patterson weet gedurende het hele boek de spanning op te bouwen. Door de korte hoofdstukken en vlotte schrijfstijl vlieg je echt door dit boek heen. Toch is het jammer dat je als lezer wat oppervlakkig naar het verhaal blijft kijken en dat de ontknoping toch wat teleurstellend is. Hinderlaag krijgt van mij daarom 3 hartjes.

Recensie: Hinderlaag – James Patterson

Hinderlaag

1  2  3  4  5

Slechts enkele uren nadat Alex Cross en zijn partner getuige zijn geweest van de dood van een moordenaar die ze zelf hadden opgepakt, wordt Cross opgeroepen bij de plaats delict van een copycatmoordenaar. Op het lichaam is een briefje bevestigd: "Je hebt het weer vreselijk verprutst, dr. Cross. M.'

De geheimzinnige "M' lokt Cross weg uit Washington naar plekken waar eerder moorden zijn gepleegd; cold cases waarvan de gelijkenissen langzaamaan zichtbaar worden, en die bovendien refereren aan geheimen uit de familie van Alex Cross zelf.

Het wordt duidelijk dat "M' maar op één ding uit is. En als de moordenaar dat zou lukken, zou Cross' leven niets meer waard zijn.