Plankenkoorts - Tamara Haagmans RECENSIE

Recensie: Plankenkoorts - Tamara Haagmans

Mara en haar opa zijn overdonderd wanneer een grote groep onbekende mensen plots hun winkel binnen stampen en alle boeken overhoop halen. Mara en haar opa hebben geen idee wat die mensen daar te zoeken hebben, maar toch weet Mara met veel moeite deze mensen buiten te krijgen. Wanneer ze denkt dat de rust is wedergekeerd in de winkel, komt er een knappe jongeman, Lucas, binnengestapt. Mara denkt dat ook hij op zoek is naar iets in de winkel, maar hij was alleen op zoek naar postzegels. Vanaf dat moment komt Mara Lucas veel vaker tegen en groeien ze steeds meer naar elkaar toe. Maar de grote vraag blijft: wat zochten al die mensen in hun winkeltje? En waar is het gebleven?

In Plankenkoorts van Tamara Haagmans volgt de lezer de vijfentwintigjarige Mara. Mara woont bij haar opa en dementerende oma, omdat haar ouders wereldberoemde regisseurs zijn en tien jaar geleden naar Venezuela zijn vertrokken. Hierbij hebben ze Mara achtergelaten in Amsterdam, bij haar opa en oma. Mara leidde altijd een rustig leventje, een leventje wat ze zelf wellicht niet voor ogen had gehad. Ze is afgestudeerd als dramatherapeute, maar werkt toch in het winkeltje van haar opa. Het was zeer interessant om te lezen hoe het leven van Mara opeens een geheel andere wending krijgt wanneer op één dag een groep mensen de boekensectie van het winkeltje overhoop haalt, en zij die dag Lucas ontmoet.

Plankenkoorts wordt geheel verteld vanuit het perspectief van Mara. Dat is geen probleem, omdat Mara een fijn personage is om over te lezen. Je merkt dat ze veel voor anderen wilt doen, zoals haar eigen dromen opgeven om in de winkel van haar opa te werken. Alhoewel ze een arm heeft vol tattoos, is ze een zacht, klungelig en behulpzame jonge vrouw. Echter, toch mist Mara een soort van diepgang. Haar ouders zien Mara eigenlijk helemaal niet meer staan, en om dit feit mist het boek toch wat emotie. Plankenkoorts is een feelgood roman, maar toch had het beter geweest als Tamara Haagmans de lezer mee had kunnen nemen in deze verschrikkelijke situatie. Het voelde alsof Mara iets te luchtig en makkelijk omgaat met het feit dat ze een "ongelukje" was van haar ouders.

Wat erg prettig is aan dit boek is de schrijfstijl van Tamara Haagmans. Ze schrijft vlot en simpel, waardoor je het boek gemakkelijk doorheen komt. Dit maakt Plankenkoorts tot een ideaal zomerboek om heerlijk in te lezen op het strand. Het verhaal zelf is ook heel interessant, omdat je niet alleen leest over de opbloeiende liefde tussen Mara en Lucas. Het gaat namelijk ook over de relatie tussen Mara en haar ouders, en hoe wordt omgegaan met een grootouder die aan Alzheimer lijdt. En niet vergeten over hetgeen wat de groep mensen aan het zoeken waren in de winkel. Hierdoor blijft de lezer gedurende het boek geboeid, en zal je niet verder willen lezen totdat je erachter komt hoe de verschillende verhaallijnen eindigen.

Plankenkoorts is een prima verhaal, maar mist toch wat diepgang. Dit maakt het boek wel tot een ideaal boek om tussendoor te lezen.

Plankenkoorts

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Mara werkt bij het familiebedrijf van haar opa en oma: een winkel met tweedehands boeken, bladmuziek en theaterstukken. Op een dag komen er ineens tientallen mensen achter elkaar de winkel binnen. Ze halen alles overhoop en lijken op zoek te zijn naar iets, maar wat? Wat ligt er in het winkeltje van Mara's opa en oma?

Dan komt er een knappe man de winkel binnenlopen... Hij heet Lucas, en Mara denkt dat hij ook de winkel komt slopen. Maar niets is minder waar. Wie is hij, en waarom is hij uit het niets zo geïnteresseerd in Mara?