Avonturen van de dappere ridster - Janneke Schotveld RECENSIE

Recensie: Avonturen van de dappere ridster - Janneke Schotveld

In de Avonturen van de dappere ridster volgen we de dapperste ridster van het land bij een aantal van haar avonturen. Van het thuisbrengen van een leeuw naar de dierentuin tot het geven van ridsterles of het oprollen van een bende tasjesdieven, de ridster draait er haar hand niet voor om.

Avonturen van de dappere ridster is een heerlijk boek voor kinderen van 6 tot 10 jaar, zowel om voor te lezen als om zelf te lezen voor de wat oudere kinderen. Met combi tussen realistische verhalen met een gezonde dosis fantasie en humor heeft Janneke Schotveld dit boek onweerstaanbaar gemaakt voor jong en oud. De verhalen zitten goed in elkaar en zijn los van elkaar te lezen. Op een leuke manier komen voorgaande avonturen soms terug als detail in latere verhalen. Zoals wanneer de ridster de leeuw die ze eerder thuisgebracht heeft naar een verloren meisje in een later verhaal vraagt. De verhalen zijn precies lang genoeg om een goed voorleesverhaal voor het slapengaan te zijn.

De thema’s die naar voren komen in de Avonturen van de dappere ridster zullen voor veel kinderen herkenbaar zijn. Van pesten tot angst voor de tandarts en verdriet om het verlies van een familielid, in Avonturen van de dappere ridster komt het allemaal aan bod. Op een mooie manier alsof het heel vanzelfsprekend is weet Janneke Schotveld deze thema’s tot leven te wekken en steun te geven voor wie hiermee kampt. Dit maakt dit boek niet alleen fijn vermaak maar ook leerzaam. Nu alleen maar hopen dat niet alle lezers spontaan op de grond gaan tuffen na het lezen van dit boek.

De schrijfstijl van Janneke Schotveld is zeer prettig en gemakkelijk leesbaar. Zeker voor de wat oudere kinderen is het heel goed zelf te lezen. De verhalen worden mooi aangevuld door de illustraties van Milja Praagman. Hierdoor komen de personages nog meer tot leven. En wat is het genieten van de personages die Janneke Schotveld heeft gecreëerd. Natuurlijk de dappere ridster zelf die de perfecte combi van stoer en lief is. Maar ook degenen die ze tot hulp schiet zijn goed bedacht, zoals een standbeeld dat tot leven komt of de reus die ook graag eens naar de kermis wilde.

Met Avonturen van de dappere ridster heeft Janneke Schotveld weer een fantastisch modern sprookjesboek afgeleverd. Een echte aanrader voor kleine boekenfans.

Avonturen van de dappere ridster

1  2  3  4  5

Stoere nieuwe verhalen van Janneke Schotveld!

Als baby was ze al anders. Ze keek zo helder en onverschrokken uit haar diepbruine ogen, dat sommige bezoekers terugdeinsden als ze zich over haar wieg bogen.
    Ze kwam al op voor de zwakkeren voor ze kon praten: ze was nog maar een dreumes toen ze haar buurjongetje resoluut op zijn kop sloeg, omdat hij voortdurend zijn zusje pestte.
    Zijwieltjes weigerde ze. Na vier keer vallen kon ze fietsen.
    Zwemles heeft ze nooit gehad. Ze redde al kevers uit het water voor ze kon zwemmen.
    Ja, het was al vroeg duidelijk. Ze werd dan ook geen juf, kapster, tandarts, politievrouw, imker, piloot of hondentrimster, nee, ze werd ridster. En niet zomaar ridster, maar de dapperste ridster van het land.

Avonturen van de dappere ridster is een bundel vol spannende en grappige verhalen over een heldhaftig meisje dat ontsnapte leeuwen terugbrengt naar de dierentuin, tasjesdieven in de kraag vat, bakkers uit bomen haalt en loslopende beelden terug op hun sokkel zet. Met originele illustraties van Zilveren Penseel-winnares Milja Praagman. Om voor te lezen vanaf zes jaar en zelf te lezen vanaf acht jaar.