Uit het leven van een hond - Sander Kollaard RECENSIE

Recensie: Uit het leven van een hond - Sander Kollaard

Henk van Doorn, 56 jaar oud, IC-verpleegkundige, wordt wakker en denkt aan de vrije zaterdag, 'die als een kind voor hem uit huppelt'. Toch wordt het geen geheel zorgeloze dag want Schurk, zijn hond, is niet in orde. Een bezoek aan de dierenarts vertelt hem dat Schurk hartproblemen heeft, dat hij nog een tijdje kan leven met de medicijnen, maar dat er geen echte behandeling is. Toch levert deze zaterdag niet alleen maar droevig nieuws op voor Henk. Zijn nichtje Rosa wordt zeventien en geeft een feestje, én hij ontmoet een leuke vrouw. Dat had hij waarschijnlijk allemaal niet voorzien, toen hij die zaterdag zijn ogen opende...

Sander Kollaard geeft de lezer een kijkje in het leven van Henk. Helemaal geen bijzonder persoon die Henk, maar wat maakt Kollaard er een aansprekend personage van in Uit het leven van een hond. Eén etmaal lang mogen we Henk volgen, in de tegenwoordige tijd, maar ook stukjes uit het verleden en zelf stukjes uit de toekomst worden prijsgegeven. Want zo voelt dat laatste namelijk, als een cadeautje dat je mag uitpakken, dat je even mag spieken in het verdere leven van Henk naar wat de gevolgen zijn van deze bijzondere dag, op korte en lange termijn.

"De zon is een paar graden opgeschoven en dus ook het patroon van licht en schaduw in Henks woonkamer. Het is een patroon dat Henk in de drie jaar dat hij hier woont goed heeft leren kennen en dat hem in staat stelt de tijd nauwkeurig te schatten, maar dat doet hij nu niet want hij is in slaap gevallen op de bank. Zijn lichaam is losgehaakt van zijn ik, zodat hij kan rusten, want dat is wat rusten kennelijk betekent – voor een paar uur verlost zijn van de nekklem van ons bewustzijn. Het is daarom een goed moment om Henk wat beter te bekijken. Hij is zoals gezegd nogal fors, een tamelijk lange man met licht maar zichtbaar overgewicht, en hij heeft een rond hoofd dat bedenkt is met kort grijs haar."

De stijl waarin Kollaard het verhaal vertelt, voelt als een combinatie van een alwetende verteller en een personaal perspectief. Het zijn met name de vooruitblikken naar de toekomst, naast de hierboven beschreven 'bank-scène', die het alwetende sentiment voor hun rekening nemen en die Uit het leven van een hond daardoor ook wat bijzonder maken. Er schuilt een luchtigheid in de woorden van Kollaard die erg ontwapenend werkt. Ook de herkenbaarheid van bepaalde gebeurtenissen, of beslommeringen zelfs, raakt precies de goede snaar. Uit het leven van een hond beroert de lezer, maar eerder op een zachte, prettige manier, als een veertje, dan als een emotionele bliksem.

De thema's zijn uit het leven gegrepen en dragen bij tot de eerdergenoemde herkenbaarheid. De hartproblemen van Schurk zijn daar het ultieme voorbeeld van. Iedere huisdiereigenaar kan zich vereenzelvigen met het beeld dat geschetst wordt bij de dierenarts en de impact die het verdict op het leven hebben. Familie, liefde en vriendschap worden verweven doorheen het verhaal. Ze hebben allemaal hun eigen plekje in Henks leven. Als je start met lezen, denk je misschien dat het een meelijwekkend verhaal wordt, maar dat weet Kollaard mooi te omzeilen door de nadruk op bepaalde waarden uit het leven te leggen.

Uit het leven van een hond is een erg dun boekje, amper 160 bladzijden, maar bevat zoveel tedere inhoud, uiterst zorgvuldig opgesteld in een licht cynische stijl, dat je na het lezen alleen maar kan bedenken hoe verdiend het is dat Sander Kollaard hiermee de Libris Literatuurprijs 2020 heeft gewonnen. De auteur gunt zichzelf niet veel fysieke ruimte om zijn verhaal te vertellen, maar doordat hij het zo klein houdt, kan hij gedetailleerd te werk gaan. Na het lezen heb je eigenlijk het gevoel dat je Henk door een door kent en ergens zijn er nog veel vragen niet beantwoord. Maar is dat niet zo bij elke persoon die tegenkomt in het leven? Wanneer weet je wat iemand drijft? Wat iemands gedachten zijn als hij 's ochtends wakker wordt?

Kan je en mag je boeken vergelijken? Het is altijd gevaarlijk, maar als we het dan toch een kans geven, komt Het kleine meisje van meneer Linh vrij dichtbij. Kollaard is een stukje luchtiger en hanteert net genoeg zelfspot, maar beide auteurs slagen erin om met een bepaalde woordenkunst de lezer te binden aan het verhaal. Uit het leven van een hond moet je lezen en je moet ervan genieten, net zoals een klein gerechtje waar je alle smaken in probeert te ontdekken.

Uit het leven van een hond

1  2  3  4  5

Uit het leven van een hond beslaat een zaterdag uit het leven van Henk van Doorn, 56, IC-verpleegkundige, alleenstaand. Hij wordt wakker, ontbijt, laat de hond uit, doet boodschappen. Het wordt allesbehalve een doodgewone zaterdag als Henks hond ziek blijkt. Het dier zal sterven, niet vandaag of morgen, maar binnen afzienbare tijd. Dat gegeven gaat als een sleepnet over de bodem van de dag en haalt de gebruikelijke gedachten boven: dat de tijd maar één richting kent; dat we zo kwetsbaar zijn; dat we zo eenzaam zijn, hoeveel liefde we ook vinden.
    Henk heeft het grote talent om uit een acuut besef van sterfelijkheid een krachtig carpe diem te putten: leef het leven ten volle. En dat maakt Uit het leven van een hond tot het tegenovergestelde van een verdrietig boek. Aan het eind van de dag zien we Henk, in helderziende dronkenschap, met zijn hond op de bank. Wat was dit voor een dag? Een reinigende ervaring? Een catharsis? Nee, het was simpelweg een dag, tijd die voorbijging, het leven dat werd geleefd.