Het jaar dat de bijen kwamen - Petra Postert RECENSIE

Recensie: Het jaar dat de bijen kwamen - Petra Postert

In Het jaar dat de bijen kwamen geschreven door Petra Postert erft Josy het bijenvolk van haar overleden opa Otto. In eerste instantie niet een erfenis waar Josy heel blij van wordt, want ja.. wat moet je met bijen? En waarom heeft opa haar gekozen om voor de bijen te zorgen? Liever had ze een hond gewild maar samen met Alma, een goede vriendin van haar opa, leert ze de fijne kneepjes van het vak als imker. Toch zit het niet allemaal mee en niet iedereen is zo blij met deze bijen. En als er aan het einde ook nog een totale ramp gebeurt vraag je je af hoe en of Josy zich ook hier weer doorheen kan slaan.

Het jaar dat de bijen kwamen geschreven door Petra Postert is op de eerste plaats erg origineel. Het verhaal heeft een realistische insteek, maar wordt zo spannend vertelt dat het onvoorstelbaar is wat er allemaal gaat gebeuren. In het boek wisselen Josy's verhaal en het verhaal ingezoomd op het leven van de bijen elkaar af en vullen elkaar ook heel goed aan.  De korte teksten gericht op de bijen eindigen ook met cliffhangers: Wie eet ze op en wie of wat neemt ze mee? In de stukken tekst vertelt vanuit Josy's perspectief wordt het antwoord op deze vragen gegeven. Elk nieuw hoofdstuk heeft de naam van een daaropvolgende maand, aangezien de temperaturen en omstandigheden van het weer van die maand belangrijk zijn voor het leven van de bijen. De maand geeft aan waar je bent in het seizoen en is dan ook leidend voor wat er allemaal gaat gebeuren met de bijen en welke gevolgen dat heeft voor Josy's leven.

Als lezer loop je dus een heel jaar mee met Josy en leer je over de bijen. In het verhaal leert Josy haar klasgenoot Mirko en wiskundeleraar meneer Guntram ook beter kennen, omdat beide in tegenstelling tot de meesten juist heel geïnteresseerd zijn in bijen! Je wordt als lezer ook geconfronteerd met het feit hoe weinig je eigenlijk weet over bijen: Hoe leven bijen? Wie zijn hun vijanden? Wat zijn hun taken? En hoe wordt honing eigenlijk gemaakt? Je leert ook veel over het vak van de imker als beschermer en verzorger van de bijen.

Het jaar dat de bijen kwamen is niet alleen heel spannend om te lezen en mooi verteld, maar zorgt er ook voor dat kinderen een positieve indruk krijgen van bijen. Eigenlijk zijn ze helemaal niet zo eng en krijg je respect voor de bezige bij. Het boek gaat onder andere over je grenzen durven verleggen en niet opgeven. Een echte aanrader voor kinderen tussen de 10 en 13 jaar.

Het jaar dat de bijen kwamen

1  2  3  4  5

Je bent 12 en je erft een bijenvolk... Een bijzonder leesboek over een bijzonder meisje!

Josy krijgt de verrassing van haar leven als blijkt dat haar opa haar een wel heel aparte erfenis heeft nagelaten… Zijn bijenvolk! Josy houdt van dieren, en hoewel ze eigenlijk liever een hond had gehad, stort ze zich enthousiast op haar taak als imker. Door deze nieuwe verantwoordelijkheid wordt ze steeds ondernemender. Ze durft voor zichzelf en haar bijen op te komen, leert haar eigen beslissingen te nemen en "uit te vliegen'.

Tussendoor lees je ook van alles over het leven van de bijen.