Zonder gezicht - Robert Bryndza RECENSIE

Recensie: Zonder gezicht - Robert Bryndza

De in Slovenië wonende Britse auteur Robert Bryndza werd razend populair met zijn fel gesmaakte thrillerreeks rond hoofdpersonage Erika Foster. Dit was voor hem de trigger om een nieuwe reeks aan te vatten met opnieuw een sterke vrouw als protagonist. Zonder gezicht is het eerste boek rond ex-rechercheur Kate Marshall en is meteen een schot in de roos: het haalde vrijwel onmiddellijk de eerste plaats in de boekenlijsten in de VS en een top-tienplaats in Groot-Brittannië.

Hoofdpersonage van Zonder gezicht is Kate Marshall, docente criminologie in een rustig kuststadje in het zuidwesten van Engeland. Haar carrière als rechercheur stopte vijftien jaar geleden abrupt na een grove inschattingsfout. Ze zat toen een seriemoordenaar op de hielen en kon maar net verhinderen dat zij zijn vijfde slachtoffer werd. Nog steeds loopt deze traumatische ervaring als een rode draad door haar leven. Na vijftien jaar lijkt de seriemoordenaar, hoewel opgesloten in een gesloten instelling, opnieuw toe te slaan. Hoewel ze geen politionele bevoegdheden meer heeft, kan Kate het niet nalaten zelf op onderzoek te gaan. Ze komt al gauw te weten dat het over een copy-cat gaat. De ‘fan’, zoals de nieuwe psychopaat zichzelf noemt, wil alle moorden nog eens netjes overdoen en het werk afmaken. Dat betekent natuurlijk dat ook Kate zelf weer gevaar loopt. De demonen uit haar vroegere leven komen weer akelig dichtbij en zullen een enorme impact hebben op haar leven en dat van haar familie.

Bryndza slaagt erin de spanning de hele tijd aan te houden. Hij doet dat door handig gebruik te maken van enkele klassieke recepten. De hoofdstukken zijn kort, het vertelperspectief is in hoofdzaak dat van Kate, maar soms ook dat van de ‘fan’ of de originele seriemoordenaar. Af en toe zit er ook een sterke plottwist in het verhaal. Kortom, voor de thrillerliefhebber is dit echt smullen. Het hoofdpersonage Kate is een sterke vrouw, die heel geloofwaardig overkomt. Ze is niet de klassieke, onberispelijke detective, maar een vrouw met een zwaar verleden, niet onbesproken, niet bang om de wet naar haar hand te zetten. Precies dit atypische karakter maakt haar heel realistisch en aantrekkelijk. Ze durft ook emoties te tonen en fouten toe te geven. Bovendien staat ze er niet alleen voor: zowel haar assistent, de patholoog van de politie waarmee ze nog nauw contact heeft, als haar buurvrouw (haar coach binnen de AA) spelen een belangrijke rol in haar leven en helpen haar door de moeilijke momenten heen. Toegegeven: af en toe grijpt Bryndza naar een deus-ex-machina om het verhaal de goede richting uitte sturen, maar dat is hem volledig vergeven. Zonder gezicht is een ijzersterke thriller die er staat en Kate Marshall heeft de test doorstaan om ook de volgende boeken in de reeks te dragen.

Kate Marshall 1 - Zonder gezicht

1  2  3  4  5

Zestien jaar geleden was Kate Marshall een veelbelovende jonge politiedetective bij de Londense politie. Tot ze de opdracht kreeg een seriemoordenaar op te sporen, en hij haar eerst vond. Kate's carrière eindigde in een schandaal en ze bleef getraumatiseerd, verraden en publiekelijk vernederd achter.

Jaren later worstelt Kate nog steeds met de gevolgen als ze de kans krijgt haar verleden recht te zetten. Er lijkt een copycat-moordenaar actief die het afgrijselijke werk van zijn idool voortzet. Kate wordt opnieuw de verwrongen geest in getrokken van een moordenaar die ze maar al te goed kent. Ooit was ze het beoogde vijfde slachtoffer – en zijn opvolger lijkt vast van plan om het werk nu af te maken.