Gevaarlijke stroming - Preston & Child RECENSIE

Recensie: Gevaarlijke stroming - Preston & Child

Douglas Preston & Lincoln Child worden door zowel liefhebbers als kenners van thrillers gerekend tot de beste auteurs van het genre. Naast de boeken rond Gideon Crew en een nieuwe reeks rond archeologe Nora Kelly, worden ze het meest geroemd voor hun reeks rond special FBI-agent Pendergast, een excentrieke, eigenzinnige onderzoeker die in de meest waanzinnige omstandigheden het hoofd koel houdt en met oplossingen komt.  Gevaarlijke stroming  is het negentiende boek in de reeks rond Pendergast en de auteurs lijken nog een hele tijd door te gaan met dit hoofdpersonage.

In Gevaarlijke stroming worden Pendergast en zijn protégee Constance Green met tegenzin uit hun vakantie gehaald. Op het schitterende Captiva Island waar doorgaans unieke schelpen aanspoelen, werpen de golven plots tientallen afgehakte voeten in groene schoenen op het strand. De plaatselijke autoriteiten staan voor een raadsel en Pendergast wordt gestuurd om de zaak op te lossen. Junior Agent Coldmoon wordt er algauw bij betrokken en samen gaan ze op onderzoek uit.

Op zich is dit een veelbelovend begin. Dan verzandt het verhaal echter in heel wat technische uitleg over stromingen en moddert het wat aan. De lezer moet even doorbijten want de spanning gaat verloren. Gelukkig neemt het auteursduo de draad weer op en zorgen ze voor een spannend en spectaculair slot, zij het wat over-the-top.

Gevaarlijke stroming is zeker niet het beste boek van Preston & Child. Ze gebruiken weliswaar hun geijkte tactiek om spanning te brengen en te houden, maar het verhaal is een beetje te veel geënt op  Koude Oorlog-achtige James Bondverhalen. Het leuke aan de reeks rond Pendergast is natuurlijk de achterliggende geschiedenis. Personages komen voor in verschillende boeken en je kan duidelijk evolutie zien. Het aandeel van zowel Constance Green als Coldmoon wordt stilaan groter. In het bloedstollende laatste kwart van het boek laten Preston & Child weer zien hoe strek ze zijn in hun genre. Het deel over oceaanstromingen en het hele onderzoek daarbij kon gerust een stuk ingekort worden en zou het boek ook de hele tijd spannend gehouden hebben. De dip in het midden is nu ietwat storen en is de lezer niet gewend in de Pendergast-boeken. Naast het spannende slot kunnen de auteurs het ook niet nalaten nog andere triggers en verhaallijnen aan te boren. De hele historie rond Mortlach House, het huis dat Constance en Pendergast huren tijdens het onderzoek, is een leuke en intrigerende zijsprong. De karaktertekening blijft ook een bijzonder sterk punt van de auteurs. De hoofdpersonages blijven evolueren, de nevenpersonages zijn realistisch en zeer menselijk. Daarom blijft Gevaarlijke stroming een behoorlijke thriller. Preston & Child moeten er wel over waken niet te overmoedig te worden met hun Pendergast en de verhaallijnen.

Pendergast - Gevaarlijke stroming

1  2  3  4  5

Pendergast is terug in zijn 19de thriller van het duo Preston & Child. En dit keer met een mysterie dat zelfs de meest doorgewinterde thrillerlezer zal laten bibberen.

Pendergast en junior agent Coldmoon raken verzeild in een race tegen de klok als tientallen identieke groene sneakers met daarin een afgehakte menselijke voet aanspoelen op een eiland voor de kust van Florida.

Pendergast begint met tegenzin aan de zaak, maar voelt zich algauw aangetrokken tot dit absurde mysterie. Tot overmaat van ramp blijven er tijdens het onderzoek alsmaar meer voeten aanspoelen. Pendergast en Coldmoon komen tegenover een tegenstander te staan die krachtiger en dodelijker is dan ze ooit zijn tegengekomen.