Liefde met vertraging - Laura Jane Williams RECENSIE

Recensie: Liefde met vertraging - Laura Jane Williams

Nadia is dol op de krantenrubriek 'Aansluiting gemist', waarin oproepjes staan van Londenaren aan hun stille liefdes in het openbaar vervoer. Als ze op een ochtend een berichtje leest dat over haar lijkt te gaan, is ze direct geïntrigeerd. Maar de mysterieuze metroman treffen blijkt nog niet zo makkelijk, aangezien Nadia door haar chaotische leven meestal de metro van half acht mist. Terwijl de ordelijke Daniel die wel stipt iedere morgen neemt. Zeker aangezien hij slecht slaapt sinds het overlijden van zijn vader. Zonder dat ze het weten, kruisen de levens van Nadia en Daniel elkaar vaker, maar elkaar ontmoeten blijkt nog niet zo eenvoudig...

Vaak hebben romantische boeken een girl meets boy-insteek en ontwikkelt het verhaal zich van daar uit. Maar wat als het het meisje maar niet lukt om die jongen te ontmoeten? Dat is het uitgangspunt van Liefde met vertraging, de debuutroman van docent creative writing Laura Jane Williams. En een creatieve insteek is het zeker. Met daarbij de herkenbaarheid van de fascinaties voor die oproepjes aan stille liefdes in het openbaar vervoer, die we hier in Nederland ook kennen bijvoorbeeld als de Hartkloppingen van de NS. Want wie heeft zich niet eens afgevraagd of daar ooit iets uitgekomen is?

In Liefde met vertraging volgen we de levens van Nadia en Daniel, en zien we hoe ze elkaar berichtjes sturen via de krant zonder elkaar te kennen. Of te weten dat ze elkaar een aantal keer hadden kunnen ontmoeten – als ze geweten hadden wat de lezer weet. Williams bouwt bijna Hitchcockiaanse suspense op door te wisselen tussen de perspectieven van haar twee lovebirds. De lezer heeft daardoor een voorsprong op zowel Nadia en Daniel, wat voor die prettig irritante kriebel zorgt, die maakt dat je hen wel door elkaar wilt rammelen en roepen: 'Let nu toch op!'

Tegelijkertijd is die originele insteek het zwakke punt van Liefde met vertraging. Want ondanks dat je de hoop voelt dat Nadia en Daniel elkaar ooit zullen ontmoeten, weet je ook dat het verhaal daarmee ten einde zal komen. En dat je ruim driehonderd pagina's door moet voordat het zal gebeuren – als het al gebeurt. Dat vraagt wel iets van een schrijver om de aandacht zo lang vast te houden. Williams redt dat niet helemaal. De verhaallijnen en ontwikkelingen van haar personages los van elkaar, zijn niet sterk genoeg. Ook ontbreekt zo de chemie die normaliter zorgt dat je echt wilt dat de hoofdpersonen een happy end krijgen samen.

Daarbij probeert Williams ook zacht spottend een spiegel voor te houden aan millennials, met hun hippe 'cocktail en latte'-levensstijl terwijl ze het echt volwassen worden maar blijven uitstellen. Haar observaties zijn scherp, maar halen de vaart uit het verhaal door de te grote aandacht voor al die losse dingetjes. Desalniettemin is Liefde met vertraging een plezier om te lezen. Met het slot maakt Williams veel goed. En Nadia en Daniel zijn twee sympathieke personages, die ietwat stuntelend door het leven gaan maar bereid zijn van hun fouten te leren. Zo leren ze zichzelf steeds beter kennen – om daarna klaar te zijn voor liefde en een leven samen. Een mooie boodschap in een fijne verpakking.

Liefde met vertraging

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Nadia neemt elke ochtend de trein van halfacht. Behalve als ze zich verslaapt, wat nogal vaak gebeurt. Daniel neemt écht elke ochtend de trein van halfacht, wat voor hem niet zo moeilijk is, want sinds het overlijden van zijn vader heeft hij nog geen nacht goed geslapen.
    Op een ochtend wordt Nadia door haar vriendin Emma geattendeerd op een berichtje in de krantenrubriek Misconnections: "Aan dat leuke meisje met de koffievlekken op haar jurk. Ik ben die gast die altijd bij de deur staat… Zin in een drankje?'
    Zo begint een sprankelend verhaal over een bijna-gemiste ware liefde, over de onzekerheden van het moderne leven
    en de kracht van vriendschap.