De komst van de kracht - Nora Roberts RECENSIE

Recensie: De komst van de kracht - Nora Roberts

De komst van de kracht is het laatste deel van de trilogie "De bron" van Nora Roberts. In dit derde boek gaat Fallon Swift, De Ene, de strijd aan met Het Duister om Het Licht voorgoed te laten overheersen.

Zoals ook de twee vorige boeken in deze serie heeft De komst van de kracht weer een unieke sfeer die hoort bij dit verhaal. Al vanaf de eerste pagina's beleef je dit magische verhaal van De Ene, haar familie en vrienden die strijden voor Het Licht. De sfeer die Nora Roberts kan scheppen in deze boeken is één van de sterktes van deze trilogie. Het laat je even volledig ontsnappen aan de werkelijkheid.

Waar de vorige twee delen zich vooral richtten op de kennismaking met de personages en de opleiding van Fallon Swift tot De Ene, gaat dit laatste boek volledig over de ultieme strijd tegen Het Duister. De komst van de kracht is hierdoor een boek vol actie geworden. Er is weinig inleiding en het start onmiddellijk met de voorbereiding van de oorlog die zal gevoerd worden. Naast de actie en magie die veel aan bod komt, schrijft Nora Roberts ook over liefde en lust. Aangezien deze auteur voornamelijk bekend is als schrijfster van romantische boeken is het dan ook geen verrassing dat ze enkele liefdevolle momenten in het boek weet te verwerken.

De komst van de kracht is een boek dat voornamelijk bestaat uit veel dialoog tussen ontzettend veel personages. Er komen ook veel namen aan bod van personages die in de twee eerdere boeken een rol speelden. In het laatste boek lees je hoe zij zich verder ontwikkelen. Maar om de draad van de personages niet kwijt te raken is het goed om de drie boeken kort na elkaar te lezen en er niet veel tijd tussen te laten. Want veel herhaling over wat voorafging wordt niet gegeven. Wanneer je dit boek zou willen lezen als losstaand verhaal dan zal het waarschijnlijk niet zo goed tot zijn recht komen. Om deze trilogie ten volle te kunnen waarderen lees je best de drie boeken na elkaar.

De schrijfstijl van Nora Roberts is mooi beschrijvend en leest vlot. Ook al zit er veel dialoog in De komst van de kracht, toch haal dit de vaart niet uit het verhaal. Er wordt voldoende afwisseling in dit avontuur gebracht en de spanning wordt tijdens de hoofdstukken vaak opgebouwd. Hierdoor lees je het boek met een mooie vaart. De sfeer die het verhaal van Fallon Swift oproept laat je niet snel los en de auteur heeft met de trilogie "De bron" een uniek wereldbeeld geschapen. Zoals ook in de vorige boeken moet je wel openstaan voor de magie van elfen, feeën en heksen. Alsook voor profetieën die heel omslachtig en zwaar worden omschreven. Maar hoe dit allemaal wordt verteld is heel mooi en laat het geheel knap in elkaar passen.

De komst van de kracht is een mooie afsluiter van de trilogie "De Bron". Dit laatste deel zit vol actie en magie met een vleugje romantiek en liefde. De schrijfstijl en personages zijn opnieuw mooi en kaderen in een unieke sfeer. Nora Roberts schreef hiermee een mooi einde van een magische trilogie.

De bron 3 - De komst van de kracht

1  2  3  4  5

Nadat de ziekte die bekend staat als "de Plaag' de beschaving heeft vernietigd, is magie gemeengoed geworden. Fallon Swift heeft haar jonge jaren gespendeerd aan het bestuderen van deze magie. Ze zal niet rusten voordat ze degenen heeft bevrijd die eindeloos zijn opgejaagd en geteisterd door de regering of de fanatieke Strijders voor Zuiverheid.

Gesterkt door de band die ze deelt met haar medestrijder Duncan, is Fallon er al in geslaagd om velen in veiligheid te brengen. Nu moet ze hen helpen genezen en ervoor zorgen dat ze het licht en vertrouwen in zichzelf herontdekken. Ze heeft haar zinnen gezet op niets minder dan het bolwerk van de vijand, en moet proberen het mystieke schild dat hen ooit allemaal beschermde te herstellen. Maar hoewel Fallon vanaf haar geboorte al De Ene is geweest, is ze nog steeds in haar eentje – en als ze wordt geconfronteerd met een oude aartsvijand zal ze een heel leger nodig hebben.