Artemis Fowl - Eoin Colfer RECENSIE

Recensie: Artemis Fowl - Eoin Colfer

In juni 2020 is Artemis Fowl in première gegaan, de verfilming van het gelijknamige boek, het eerste deel in een serie over een crimineel meesterbrein van twaalf jaar. De film is ook te zien via Disney+. Bij een verfilming hoort een filmeditie van het boek, maar het enige waar dat uit blijkt is de cover van het boek.

Artemis Fowl is een jongen van twaalf jaar die ontzettend intelligent is en zich zoveel mogelijk macht en geld wil toe-eigenen. Hij heeft een bodyguard, Butler. Zoals de criminele aspiraties al eeuwenlang in de familie Fowl zitten, probeert de familie van Butler al eeuwenlang de familie Fowl te beschermen.

Artemis Fowl woont in Ierland, een sprookjesachtig land waar van oudsher elfen en andere magische wezens leven. Artemis is erachter gekomen dat iedere elf een magisch boek heeft en hij hoopt dat als hij het boek in zijn bezit heeft, hij erin zal slagen in het bezit te komen van het goud van de elfen. Wachten op het einde van een regenboog heeft immers weinig zin.

Eoin Colfer heeft in Artemis Fowl een fantasywereld gecreëerd die verankerd is in onze wereld. Veel magische figuren spelen een rol, er is een hoofdrol weggelegd voor elfen. Elfen zijn ontzettend ontwikkelde wezens, wiens technologie mijlenver vooruit ligt op onze technologie. Ze zijn bijvoorbeeld in staat om de tijd te manipuleren en beschikken over vleugels waarmee iedereen kan vliegen. Maar er zijn ook centaurs, trollen en dwergen die heel goed zijn in het graven van tunnels.

Artemis Fowl is een young adult serie die lekker en vlot leest. Er zit veel humor in het verhaal. Deze manifesteert zich vooral in de gesprekken tussen de verschillende magische personages, maar ook in taalkundige vondsten als elfBI voor de geheime dienst van de elfen. Ergens roept het boek associaties op met de boeken van Rick Riordan. Rick Riordan speelt met mythologie, Colfer heeft gekozen voor de magie van zijn geboorteland Ierland. Beiden hebben jonge hoofdpersonen die een duidelijke missie hebben. De hoofdpersoon van Colfer, Artemis Fowl, is misschien niet altijd even sympathiek. Zijn drijfveren zijn op z'n zachtst gezegd dubieus te noemen. Zijn kennis, zijn vaardigheden en zijn inventiviteit roepen echter absoluut bewondering op.

Als lezer heb je een prettig totaaloverzicht over alle gebeurtenissen. Colfer vertelt het verhaal afwisselend vanuit de verschillende perspectieven van vrijwel alle hoofdpersonen.

Artemis Fowl is een interessant eerste deel van een serie. Ongetwijfeld zullen we in de volgende delen elfenkapitein Holly Short en haar baas Julius Root opnieuw treffen, en vast ook de dwerg Turf Graafmans, waarvan de elfen denken dat hij niet meer leeft. Op de achtergrond heeft Eoin Colfer nog wat verhaallijnen uitgezet, die in de volgende delen goed uitgewerkt zouden kunnen worden.

Recensie: Artemis Fowl - Eoin Colfer

Artemis Fowl (filmeditie)

1  2  3  4  5

Artemis Fowl is een jong crimineel meesterbrein, belust op macht en geld en altijd in gezelschap van zijn boomlange bodyguard Butler. Wanneer Artemis erachter komt dat elfen bestaan, ontvoert hij kapitein Holly Short – de eerste vrouwelijke officier van de elfBI – en vraagt de elfen losgeld in ruil voor haar vrijlating. Dat stuit op grote weerstand bij het elfenvolk. Zwaarbewapend en uitgerust met de modernste computertechnologie trekken ze ten strijde, vastbesloten de misdadige plannen van Artemis in de kiem te smoren…