De ademdief - Miranda Peters RECENSIE

Recensie: De ademdief - Miranda Peters

De zestienjarige Thalia en haar negen jarige zusje Livvy zijn al jaren op de vlucht. Hun ouders zijn vermoord door Jagers, en zij vrezen zelf ook voor hun leven. Thalia is namelijk een Aspiratar, door de jagers een Ademdief genoemd. Ze heeft magie waarmee ze mensen kan genezen of juist de adem kan ontnemen. Op de Jagers rust een vloek waardoor zij op hun twintigste verjaardag sterven. Pas als ze alle ademdieven hebben vermoord, zal hun vloek verbroken worden. Maar wanneer de paden van Jager Quinn en Thalia elkaar kruisen, is niets meer zoals het was. Ze tonen elkaar genade, in plaats van de ander te vermoorden. Waarom, dat kan geen van beiden zeggen. Maar een bepaalde aantrekkingskracht brengt hen later ook weer bij elkaar. Van elkaar leren ze dat niet alles zo zwart-wit is als het lijkt. Wat heeft de toekomst in petto voor deze twee gezworen vijanden?

De ademdief van Nederlands auteur Miranda Peters is het eerste deel van haar nieuwe fantasy- en Young Adult serie. De roman heeft allerlei ingrediënten om de lezers aan de pagina's te kluisteren: magie, een sterke vrouwelijke personage, een zusje waar iedereen van houdt, en natuurlijk verboden liefde. Het boek start met een introductie over een meisje dat besluit om zelfmoord te plegen voor een goed doel. Dat is wel gelijk een heftige binnenkomer door Peters en ook kun je je wel afvragen of je in een boek dat ook geschikt is voor een jongere doelgroep, zelfmoord zou moeten goedpraten. Daar kun je toch wel enige vraagtekens bij stellen. Maar zodra het verhaal dan echt begint word je als lezer al snel meegezogen in het verhaal.

De hoofdstukken in De ademdief zijn verdeeld tussen Thalia en Quinn, waarbij de lezer om de beurt vanuit het perspectief van de Jager of de Ademdief leest. Een goede manier om deze twee personages met elk hun eigen geheimen en achtergrond te leren kennen. Peters weet heel goed de emoties van de personages over te brengen op de lezer en ook hoe zij voorzichtig en stapje voor stapje de twee toch wel mysterieuze personages ontrafelt. Enige verwarring kan wel ontstaan over de context en omgeving waarin het verhaal zich afspeelt. Want deze personages wonen "gewoon" in Nederland. Vragen die hoog kwamen is of de magie iets geheims was, of bekend onder alle inwoners van Nederland. Of dat alleen in Nederland is of voor de hele wereld. En vooral ook waar die magie die de Aspiratar bezitten nou vandaan komt. Omdat De ademdief zich niet in een fantasywereld afspeelt, maar in een omgeving die voor de lezer zo bekend is en dichtbij staat, mist daar wel enige informatie om het verhaal nét iets geloofwaardiger te maken.

Desondanks is De ademdief goed opgebouwd en zit het boordevol spanning, nieuwe wendingen en een heerlijk liefdesverhaal. En, waar Peters natuurlijk om bekendstaat, eindigt het verhaal met een grootse cliffhanger, waardoor je hoopt dat er toch wel weer een volgend deel gaat komen.

Recensie: De ademdief - Miranda Peters

De Ademdief

1  2  3  4  5
    (17 stemmen)

Dood de Ademdieven.
    Vernietig de magie.
    Verbreek de vloek.
    Dat is de levensmissie van de Jagers van Artames. Pas wanneer alle Aspiratar – mensen met een magische gave – zijn uitgeroeid, wordt een eeuwenoude vloek verbroken die Jagers laat sterven op hun twintigste verjaardag. Dat is de opdracht en dat is wat er zal gebeuren. Tenminste, in theorie. Want de Aspiratar weten al meer dan tweeduizend jaar uit handen van de Jagers te blijven.
    Thalia leidt samen met haar acht jaar jongere zusje Livia een nomadenbestaan, vanaf het moment dat de Jagers hun ouders doodden. Al vijf jaar lang geneest ze mensen en gaat ze tot het uiterste om haar zusje te beschermen. Maar wanneer ze op een avond Jager Quinn ontmoet en ze elkaar genade tonen, neemt haar leven een onverwachte wending en moet ze voor de zoveelste keer vluchten.
    Quinn zet de achtervolging in en is vastbesloten zijn fout recht te zetten. De Ademdief laat hem niet los en hij wil antwoorden, niet wetende dat dat nog meer vragen op zal roepen. Alles waar ze in geloven en voor vechten blijkt namelijk niet zo zwart-wit als gedacht. Thalia wordt gedwongen samen te werken met Quinn om een onverwachte gezamenlijke vijand te verslaan, maar hoe moet dat als je geleerd hebt op niemand anders te vertrouwen dan jezelf? En wat als je als Jager gevoelens krijgt voor iemand die je uiteindelijk moet vermoorden om zelf een toekomst te hebben?