Passie voor desem - Anita Sumer RECENSIE

Recensie: Passie voor desem - Anita Sumer

Broodbakkers opgelet! Heb jij altijd al willen starten met het bakken van brood of wil je jouw skills verder ontwikkelen? Anita Sumer heeft met het boek Passie voor desem het ideale zuurdesem boek op de markt gebracht. Dit boek gaat jou stap voor stap de wondere wereld van (zuurdesem)brood laten ontdekken. Want brood bakken is echt een vak apart!

Als je het boek Passie voor desem open slaat zie je in één oogopslag het gehele proces voor het behandelen van deeg. Hierdoor lijkt het een ontzettend simpel proces, maar de échte kunst van het vak ga je in de rest van het boek pas ontdekken. Uit alles wat Anita schrijft blijkt haar liefde voor brood (bakken). Je begint het bakproces namelijk altijd met een 'starter' die voor echte bakkers een soort huisdier (Rudl) blijkt te zijn, die je dagelijks moet voeden en onderhouden.

Passie voor desem neemt je stap voor stap mee van het graan, tot het beginnen van een 'starter' waarna het echte bakken kan beginnen. Nouja, je begint vooral met de stappen voordat het bakken begint: de voorbereiding, het mengen, het rijzen, het kneden, rekken en vouwen, voor vormen, narijzen, insnijden en decoreren en dan mag je het brood eindelijk gaan bakken.

Gelukkig wordt in Passie voor desem elke stap zo goed mogelijk uitgelegd inclusief stap-voor-stap foto's. Op deze manier kan je daadwerkelijk zien of je het goed doet. Als je de tekst leest is het vaak niet helemaal duidelijk wat je precies moet doen als je niet thuis bent in de 'broodbakwereld', daarom zijn de foto's extra belangrijk. Helaas zijn zelfs deze soms niet duidelijk genoeg.

Er staan ontzettend veel verschillende recepten in zoals voor bijvoorbeeld baguettes, croissants, 'gewoon' zuurdesembrood en pizzabodems. Je kunt dus zowel als beginnende bakker als gevorderde bakker hier ontzettend veel uithalen. Voor (bijna) elk brood heb je ander bloem nodig en zal je terug moeten grijpen op je reeds gemaakte actieve starter. Dit maakt het wel lastig om als beginner aan de slag te gaan. Wel staan bij alle recepten de % van de hoeveelheden (starter, bloem, water etc.) ten opzichte van elkaar. Dit maakt het makkelijk om ook kleinere of grotere hoeveelheden te bakken.

Als je nog nooit zuurdesembrood hebt gebakken, maar je wel wilt beginnen zal je in dit boek alles goed stap voor stap, hoofdstuk voor hoofdstuk moeten volgen. Als je wilt gaan bakken zal je moeten beginnen met een starter, dit kost ongeveer 5 dagen om deze actief te krijgen. Daarnaast kost brood bakken nog meer tijd, doordat je het veel moet kneden en lang moet laten rijzen. Het is dus echt een boek voor de echte hobbyisten.

Starter

Voor elk brood heb je een actieve starter nodig. Dit lijkt simpel omdat het alleen maar meel en water in een glazen pot zijn. Dagelijks voeg je hier wat extra meel en water aan toe totdat het gaat gisten en gaat 'groeien'. Dit is een proces van ongeveer 5 dagen, alleen is het bij mij uitgelopen tot 2 weken. Met 40 graden Celsius buiten was het geen succes en je kunt de starter ook niet laten staan als je op vakantie gaat. Hierdoor ben ik 2x opnieuw moeten beginnen, gelukkig staat er een eerste hulp voor de starter in het boek, waardoor het iets sneller gaat.

Zie hier het resultaat:

Baguettes

Dit recept leek mij redelijk makkelijk omdat het weinig ingrediënten en geen spannende vormen van bloem bevatte. Niets was minder waar, want dit moest 5x in twee uur gekneed worden, daarna 8 uur in de koelkast en daarna zat er een gehele techniek achter het vormen van de baguettes. Mijn oven werkte helaas ook niet 100% mee waardoor ze ook wat donker zijn uitgevallen. Qua smaak viel het mij nog alles mee en ze zijn ook wel gaan rijzen in de oven, wat ik ook niet had verwacht.

Ben je al veel aan het bakken en aan het experimenteren met zuurdesem? Dan zou ik Passie voor desem absoluut aanraden. Er staan ontzettend veel recepten in waardoor je echt veel kan experimenteren. Het is wel zeer tijdrovend en het moet echt je passie zijn om hiermee aan de slag te gaan. Als je tijd over hebt en het leuk vindt is het een heel mooi boek om stap voor stap meegenomen te worden in het vakgebied. Wil je snel een lekker broodje? Dan zou ik lekker naar de bakker of supermarkt gaan.

Passie voor desem

1  2  3  4  5

• Het eerste allesomvattende werk over de oudste en gezondste manier van brood bakken
    • Van het opstarten van het basisdeeg tot het verwerken in 45 recepten
    • 'Best Bread Book 2019' bij de Gourmand World Cookbook Awards

Desembrood is voedzaam, licht verteerbaar, goed voor de darmflora én superlekker. De Sloveense Anita Sumer verklapt in haar prachtig geïllustreerde boek de geheimen van het lekkere brood van onze grootmoeders. Ze maakt niet alleen brood met het desemdeeg, maar ook zout en zoet gebak als pizza, kruidenbrood, bananenbrood, donuts, brioche en koffiekoeken.

Naast de 45 recepten vind je een uitgebreide inleiding hoe je het deeg moet opstarten en verder verwerken, wat er fout kan gaan en waar je het mee kunt combineren.

• De boom die een wereld was - Yorick Goldewijk

• Tussen twee kwaden - Laura Diane