De stof in haar handen - Bianca Pitzorno RECENSIE

Recensie: De stof in haar handen - Bianca Pitzorno

De stof in haar handen volgt een jonge naaister in Sardinië aan het begin van de twintigste eeuw. In deze tijdsperiode bestond er nog geen kant-en-klare kleding en werd alle kleding met de hand gemaakt door naaisters. Het hoofdpersonage leert het vak van haar grootmoeder en komt door haar naaiwerk in aanraking met verschillende klassen en personages. De centrale thema's in dit boek zijn de klassenverschillen en de positie van de vrouw in deze tijdsperiode.

Dit verhaal is om meerdere redenen een verfrissend verhaal. Bianca Pitzorno slaagt er ten eerste in om korte verhalen vloeiend te laten overlopen in één groot verhaal. Dit is ook indrukwekkend omdat de schrijfster deze verhalen heeft opgeschreven aan de hand van krantenartikels die ze heeft gelezen en verhalen die ze gehoord heeft. Het is dan ook toepasselijk dat De stof in haar handen een naaister volgt, omdat de schrijfster zelf ook alle stukjes aan elkaar genaaid heeft tot één grote lap stof. Daarnaast is het thema van het verhaal vrij uniek. Er bestaan genoeg romans over klassenverschillen, maar een historische roman vanuit feministisch oogpunt die een naaister volgt is eerder uniek.

Een grote meerwaarde van dit boek is dan ook meteen de centrale thema's van klassenverschillen en de positie van de vrouw die aangehaald worden. Op die manier krijgt de lezer een goed beeld van de tijdsgeest van deze periode en hoe het dagelijkse leven eraan toe ging. Hoewel heel wat lezers wel zullen weten dat de positie van de vrouw vroeger niet rooskleurig was, is het toch indringend om te lezen hoe vrouwen in deze periode behandeld werden en welke gevolgen zij ondervonden van handelingen waar zij geen deel in hadden. Ook wat betreft klassenverschillen is het regelmatig schrijnend om te lezen hoe huishoudsters geïntimideerd en behandeld worden, waarbij ze eerder eigendom lijken te zijn dan personeel. Dit verhaal is daarom ook wel een 'eye-opener', enerzijds om te beseffen hoe het er vroeger aan toe ging en anderzijds welke evolutie er toch al gemaakt is op 100 jaar.

Naast de centrale thema's van klassenverschillen en de positie van de vrouw, raakt De stof in haar handen echter ook aan heel wat emotionele ervaringen. Over het algemeen loopt het voor de personages in dit verhaal niet goed af, zeker niet voor de vrouwelijke personages. Verwacht dus zeker geen opbeurende, feel-good roman waarin uiteindelijk alles goed afloopt. Tussen de lijnen door lees je af en toe wel dat gebeurtenissen op een bepaalde manier toch nog redelijk goed aflopen, maar dit is zeker geen klassiek verhaal waarin iedereen nog lang en gelukkig leefde. En ook is een pluspunt, omdat verhalen nu eenmaal niet altijd goed kunnen aflopen. Daarmee is dit boek ook een meer correcte weerspiegeling van de realiteit.

Wat betreft de schrijfstijl is het duidelijk dat Bianca Pitzorno al heel wat boeken op haar naam heeft staan. Ze slaagt er niet alleen in om alle stukjes samen te weven tot één groot geheel maar schrijft ook alsof je er zelf bij bent. Dit maakt dat de emotionele gebeurtenissen in het verhaal je soms echt naar de keel grijpen en je bijna niet kan geloven wat er gebeurt. Één nadeel aan de schrijfstijl is het feit dat er heel wat technische details worden beschreven van het vak, wat voor een leek ervoor zorgt dat het verhaal soms wat traag gaat of moeilijk te begrijpen is.

De stof in haar handen is kortom een aanrader voor liefhebbers van historische romans die graag een realistisch beeld krijgen van klassenverschillen en de positie van de vrouw in het vroege 20ste eeuwse Europa.

De stof in haar handen

1  2  3  4  5

Sardinië, begin twintigste eeuw. Een jonge naaister strijdt voor haar dromen in een wereld die gedomineerd wordt door mannen.

Sardinië, begin twintigste eeuw, de tijd dat alle kledingstukken nog op maat gemaakt worden. Een meisje leert alle kneepjes van het vak van haar grootmoeder: van zomen tot het aanbrengen van veters en knoopsgaten. Daarna begint ze als naaister aan huis te werken om zo haar eigen geld te verdienen. Haar naaimachine is haar weg naar vrijheid.

In elk huis, tijdens het opmeten, het knippen, het naaien, luistert ze naar de verhalen van eigengereide vrouwen om haar heen: de eigenzinnige Esther, die paardrijdt als een man en natuurkunde studeert, de vrijgevochten Amerikaanse Lily Rose die een pistool in haar korset verstopt en de hebzuchtige zussen Provera. In De stof in haar handen strijdt een jonge vrouw voor haar onafhankelijkheid en voor haar dromen, in een wereld die gedomineerd wordt door mannen.