Alles over écht lekker budget koken - Merlien Welzijn RECENSIE

Recensie: Alles over écht lekker budget koken - Merlien Welzijn

Wat direct opvalt aan Alles over écht lekker budget koken is het handzame formaat. Een boek dat echt lekker in de hand ligt. Dat is best fijn want er is veel te lezen in het boek. Merlien Welzijn, initiatiefneemster van de website bijstandsgerechten.nl, heeft inmiddels dan ook veel ervaring met het bereiden van maaltijden tot 5 euro of tot 10 euro. Om Budget koken efficiënt uit te kunnen voeren is er ook enige informatie vooraf vereist. Zo begint het boek met een opsomming van de basisbenodigdheden. Dat zijn pannen en keukengerei, maar ook een lijst van smaakmakers die op de pagina's die volgen uitgebreid worden besproken. Het zijn de ingrediënten die je dagelijkse maaltijd net even wat meer pit, power of smaak geven. Voeg bijvoorbeeld eens wat kerrie toe aan je spitskool, is het advies van Merlien Welzijn.

Budget koken doe je niet enkel door de recepten uit het boek te maken. Er komt meer bij kijken. Dat wordt beschreven in het hoofdstuk 'Bewaar-, koop- en bespaartips. Ga bijvoorbeeld eens langs de markt, in plaats van de standaard supermarkt. Verse groenten zijn er veel goedkoper. Zeker als het seizoengroenten zijn. Daarvan staat er een handig overzichtje in Alles over echt lekker budget koken.

Wellicht wat overdreven vind ik het om het gezin als een minibedrijf te beschouwen waarin je samen aan de slag gaat met budget koken. In de praktijk zal daar weinig van terecht komen, hoe leuk het ook zou zijn. De inleiding eindigt met 10 gouden regels van Budget koken, waarover Merlien Welzijn terecht opmerkt dat het er ook 100 kunnen zijn. Ik mis er namelijk ook nogal wat.

Verderop in het boek, tussen de recepten door volgen overigens nog veel meer nuttige tips. Één daarvan is het samenstellen van een standaard maandmenu. Daarin geef je aan hoe vaak je aardappels eet en hoe vaak je rijst eet. Ook de (seizoen)groenten en vlees en vis worden in het schema opgenomen. Houd je je aan het schema dan zou je per dag gemiddeld ruim 3 euro kwijt zijn voor de warme maaltijd voor een gezin van 4 personen. Overigens vind ik het wel jammer dat het boek bestaat uit losse recepten waarbij dus geen rekening is gehouden met een schema. Daardoor vallen zo goed als álle recepten in het boek duurder uit dan die 3 tot 5 euro. Dat verschil komt door het 'groot inkopen' wat je kan doen wanneer je je aan een schema houdt. Maak je één enkel gerecht uit het boek en koop je niet bewust groot in dan overschrijd je het budget al snel. Het idee is dat een zak rijst van 2 kg veel goedkoper is dan een luxe 400 gram verpakking en bederven doet het toch niet. Dat geldt voor veel producten, bovendien kan goedkoop ingekochte groente (en vlees) in de vriezer worden bewaard.

De eerste vier recepten in Alles over écht lekker budget koken zijn van topchef Ron Blaauw. Geen ingewikkelde sterrenrecepten maar gewoon heerlijke zuurkoolschotel met grove aardappel en ouderwetse stooflapjes. Wel nét even anders.

Ikzelf begon met een recept dat was opgenomen bij de verwengerechten van max. 10 euro: Sukadelapjes met peen en sperziebonen. Een lekker gerecht, maar niet heel bijzonder. De smaakmaker Laos die gebruikt werd gaf niet heel veel extra aan het recept. Omdat we besloten hadden een hele week ons te houden aan de spelregels van Budget koken maakten we de dag erna Rijst met andijvie en wilde zalm. Een recept van 5 euro volgens het boek. De Wilde zalm uit de vriezer kostte €4,40. Onmogelijk dus om voor de overgebleven 60 cent andijvie en rijst te kopen. Ondanks dat we midden in het andijvie seizoen zitten. Bovendien was de zalm op de foto uit het boek duidelijk geen diepvrieszalm. Voor 500 gram verse zalm betaal je al gauw 11 euro. Ondanks dat ik de vis korter bakte dan volgens het recept nodig was, was deze (diepvries)zalm toch behoorlijk droog. Jammer!

De volgende dagen gebruikt ik niet de recepten maar wel de tips uit het boek: Bekijk wat je op voorraad hebt en maak daar een lekkere maaltijd van. Zo aten we een dag gehaktballen in tomatensaus en een andere dag risotto met een visschnitzel uit de vriezer.
Kortom: Budget koken loont zeker. Na verloop van tijd wordt het een automatisme. De tips uit het boek zijn een goede leidraad om er mee te beginnen en zoals Merlien Welzijn zelf ook zegt: De recepten zijn handvatten en zeker niet heilig.

Alles over écht lekker budget koken

1  2  3  4  5

Alles over écht lekker budget koken is een kookboek waar veel mensen plezier van zullen hebben. Iedereen heeft wel eens een periode dat hij of zij minder te besteden heeft. Denk aan mensen met een uitkering, studenten en iedereen die om wat voor reden dan ook tijdelijk of voor langere tijd minder geld heeft. Koken met een klein budget hoeft niet te betekenen dat de maaltijden eenzijdig en ongezond zijn. Merlien Welzijn komt met het bewijs: zij stelde een verzameling gerechten samen die stuk voor stuk gezond, veelzijdig, uitdagend, maar bovenal heel lekker zijn. Door slim inkopen, plannen en een beetje inventiviteit lukt het om niet meer dan € 5 uit te geven voor een heel gezin.
    Kook en geniet van gepofte aardappels met Mexicaans gehakt, kippenpastei, roti, erwtensoep, zuurkoolschotel met ouderwetse stooflapjes, venkel-komijnsoep, fusilli met venkel en een fi ve-spicekip en nog heel veel andere gerechten.