Tot onze wegen scheiden - Emma Anna RECENSIE

Recensie: Tot onze wegen scheiden - Emma Anna

Wanneer de eenentwintigjarige Ada vlak voor haar huwelijk de Griekse Belen ontmoet en een baantje als serveerster aanneemt, staat haar leven op zijn kop. Samen met haar ouders en zus woont ze in het strenggelovige dorpje Breesden en haar ouders zijn maar wat trots dat ze binnenkort het ouderlijk huis zal verlaten om als plichtsgetrouwe echtgenote door het leven te gaan. Een baan in een restaurant zouden ze nooit goedkeuren, laat staan haar steeds oprechtere vriendschap met Belen en zijn familie. Krampachtig probeert ze haar twee verschillende levens gescheiden te houden tot ze voor het altaar staat, maar hoe beter ze Belen leert kennen, hoe moeilijker dat wordt...

In Tot onze wegen scheiden volgen we het bijna voorgekauwde leventje van de jonge Ada. Nog even tot ze – dankzij haar vader – als getrouwde vrouw door het leven zal gaan en ze voor toekomstige kinderen moet zorgen. Maar Ada denkt groter. Met veel moeite heeft ze haar ouders ervan weten te overtuigen om te gaan studeren – dat volgens haar ouders niet nodig als je gaat trouwen – en ze leert steeds meer om op eigen benen te staan. Wanneer ze uit nood bij een Grieks restaurant aan de slag gaat, zet ze haar schaamte opzij en leeft ze steeds meer haar eigen leven, waardoor ze inziet hoe bijzonder sommige situaties in haar omgeving zijn. Vanaf dat moment krijgt ze steeds meer kracht en vertrouwen in haar eigen kunnen.

De manier waarop Emma Anna het verhaal heeft uitgewerkt leest erg prettig en makkelijk weg. De vaart zit er van het begin tot einde in en zelfs als je niets met het onderwerp, de levensstijl van de personages of de personages zelf hebt, vlieg je als vanzelf door het boek heen. De personages blijven echter wat oppervlakkig waardoor het wat lastig is om jezelf te kunnen identificeren met een van hen. Los van het feit dat het voor mensen wellicht lastig kan zijn om jezelf te identificeren met iemand die een compleet andere levensstijl heeft, ontstaat er ook niet echt een heel goed beeld van hoe de personages er nu eigenlijk precies uitzien. Dat is jammer. Er komen wel wat uiterlijke (en uiteraard innerlijke) kenmerken voorbij, maar hier was meer uit te halen. Vooral de personages om Ada heen, met uitzondering van Belen, blijven redelijk oppervlakkig terwijl ze soms wel een grote rol spelen in het geheel. Belen leer je aardig kennen, maar ook hij zou nog dieper uitgewerkt kunnen worden om wat meer diepgang te creëren. Dit neemt echter niet weg dat je wel mee gaat leven met Ada en de situaties waar ze in belandt.

Emma Anna heeft in Tot onze wegen scheiden interessante thema's verwerkt en het is zeker geen alledaagse roman. De manier waarop ze het verhaal heeft ingedeeld en de tijdsspanne waarin het zich afspeelt zijn mooi gedaan en zitten goed in elkaar, al lijken er hier en daar wat kleine inconsequenties in te zitten. Vanaf ongeveer de helft van het verhaal brengt ze er een verrassende plottwist in en tot het einde weet ze verrassende wendingen te geven aan het verhaal, ondanks dat je al kunt raden hoe het zal eindigen.

Al met al is Tot onze wegen scheiden een prettig boek om te lezen. Jammer genoeg blijven de personages vrij oppervlakkig en had er wat meer diepgang in mogen zitten door bepaalde aspecten wat verder uit te werken. Emma Anna weet echter wel hoe ze moet schrijven en dat maakt nieuwsgierig naar haar andere en toekomstige boeken!

Tot onze wegen scheiden

1  2  3  4  5

Wat als je gevangen zit in je eigen leven?
    De eenentwintigjarige Ada woont al haar hele leven in het strenggelovige dorpje Breesden. Wanneer ze een paar weken voor haar huwelijk voor haar studie in Roosendaal moet zijn, ontmoet ze door omstandigheden de jongere Belen, zoon van een Griekse restauranteigenaar. Ze krijgt een baantje als serveerster aangeboden en hoewel ze weet dat haar ouders het nooit zouden goedkeuren, zegt ze ja.
    Ada probeert krampachtig haar twee verschillende levens gescheiden te houden tot de grote dag. Vanaf dan zal ze de rol van plichtsgetrouwe echtgenote moeten spelen. Maar naarmate die dag dichterbij komt, trekt ze meer en meer naar Belen toe. Er ontstaat een oprechte en open vriendschap; iets wat ze nog nooit eerder heeft ervaren.
    Ada begint te beseffen dat de waarden en normen die ze haar hele leven al met zich meedraagt door Belen in gevaar komen, maar hem en zijn vrije leven loslaten is niet gemakkelijk als ze diepere gevoelens voor hem krijgt. Kan ze een andere weg inslaan als ze tegelijkertijd bang is voor de mensen die haar zouden moeten beschermen?