In Hechtenis - Nicci French RECENSIE

Recensie: In Hechtenis - Nicci French

Hechtenis: literaire thriller van formaat

Je wordt beschuldigd van moord op de leraar die je als minderjarige heeft verkracht, maar kunt zich van de dag, in ieder geval van de uren die ertoe doen, niets herinneren. Dat gegeven wordt door het Britse schrijversechtpaar Nicci French op weergaloze wijze uitgewerkt. Tabitha moet het doen met haar vage herinneringen die volstrekt onvoldoende zijn om haar buiten de gevangenis te houden. Wanneer ze door onbehouwen gedrag en een warrige geest ook de haar toegewezen raadsvrouw de deur wijst en zelf de verdediging op zich neemt lijkt het een kansloze missie. Een verdachte die je niet of nauwelijks serieus kunt nemen, door alles en iedereen in de steek gelaten, twijfelt nog meer aan zichzelf dan de mensen die haar moeten berechten.

De auteurs, Nicci Gerrard en Sean French, maken van In Hechtenis een literaire thriller die lang in je geheugen blijft hangen. Ze schetsen een unieke verhaallijn die je boeit van de eerste tot de laatste bladzijde. Vinden argumenten om een vanzelfsprekend gegeven op losse schroeven te zetten. Een ogenschijnlijk verknipte verdachte brengt in alle onbehouwenheid op haar helderste momenten overtuigde juristen aan het wankelen.  Een verdachte die je niet of nauwelijks serieus kunt nemen, door alles en iedereen in de steek gelaten, twijfelt nog meer aan haar onschuld dan de mensen die haar berechten. Nicci French voeren een juridisch steekspel op met pikante vondsten. Wat gebeurt er als de mist in het hoofd van een verdachte zich oplost?

In Hechtenis plaatst je op de kronkelwegen van een jonge vrouw die die de lachspieren ongebruikt laat, maar op beslissende momenten het intellect dat in haar steekt, laat spreken. Prachtige sfeertekening en boeiende dialogen verhogen het gevoel van betrokkenheid bij de lezer. Telkens als je ervan over4tuigd bent dat op de volgende bladzijde de onvermijdelijkheid toeslaat zet de plot je op het verkeerde been. Het ‘’ hoe bestaat het’ borrelt veelvuldig in je op.

In Hechtenis geeft je een verhelderende inkijk in het gevangeniswezen, in de rechtspraak. Niet eerder kregen we te maken met een verhaallijn waarbij de context zo voerend is. Een traktatie op spitsvondigheid.

Wanneer je dieper in het verhaal doordringt en je denkt vat op ede gebeurtenissen denkt te krijgen, volgt een ontknoping die je volslagen verrast. Is het bestaanbaar dat je vrede kunt hebben met een afloop waarbij de moordenaar buiten schot blijft?

De vraag waarmee je achterblijft is hoe het Britse schrijversduo in de praktijk opereert. Geeft het nooit botsing in het uitschrijven van gedachten? Hoe laat je meningen en opvattingen in elkaar vloeien zonder dat één van de twee voor straf in een andere kamer moet gaan slapen? Het resultaat van een unieke taakverdeling? Vast staat dat deze auteurs zich met hun thrillers en korte verhalen bij Nederlandse lezers in pole position hebben gemanoeuvreerd. In Hechtenis is een nieuw en overtuigend bewijs van uitonderlijk talent.

Recensie: In Hechtenis - Nicci French

In hechtenis

1  2  3  4  5

In hechtenis van schrijversduo Nicci French, bekend van de Frieda Klein-reeks, gaat over een vrouw die vanuit de gevangenis haar onschuld probeert te bewijzen. Een thriller vol onverwachte wendingen.

In hechtenis is de spannende literaire thriller van het wereldberoemde schrijversduo Nicci French, bekend van onder andere de Frieda Klein-serie.
    Tabitha zit vast in een huis van bewaring, beschuldigd van moord op buurman Stuart Rees. Van de bewuste dag kan ze zich echter haast niets herinneren, ze leed aan een depressie. Toch denkt ze dat ze onschuldig is. Wanneer ze merkt dat haar beoogde advocaat hieraan twijfelt, besluit ze zelf haar verdediging op zich te nemen. Maar dat blijkt lastig vanuit de cel. Diverse kennissen uit het dorp en haar ex bezoeken haar in de gevangenis, waardoor ze erachter komt dat Stuart weinig vrienden had en dat zij zelf vanaf het moment dat ze weer in het dorp was komen wonen met argusogen wordt bekeken. Zou iemand haar de schuld in de schoenen proberen te schuiven of heeft ze het misschien toch zelf gedaan?