Hier is alles veilig - Anneleen Offel RECENSIE

Recensie: Hier is alles veilig - Anneleen Offel

Lydia krijgt na jaren radiostilte een noodkreet uit Israël van haar stiefzoon en na enige weken wikken en wegen besluit ze haar hart te volgen en in het vliegtuig naar dit onbekende land te stappen. Eenmaal aangekomen is ze te laat en kan ze haar geliefde Immanuel niet meer redden. Hoewel het verdriet en gemis haar aangrijpen kiest ze ervoor in de voetsporen van de jongen te treden en alle belangrijke plekken uit zijn leven op te zoeken. Ze ontmoet vriend en vijand en de tocht door dit land brengt haar op plekken die ze nooit dacht te bezoeken. De jongen die haar als kind achterliet in België blijkt een compleet ander persoon te zijn geworden dan zij zich altijd voorstelde.

Anneleen Offel beschrijft in Hier is alles veilig een emotionele roadtrip door een land waar Lydia nooit zelf voor zou hebben gekozen. Noodlottige wendingen in het leven van Immanuel zorgen ervoor dat zij deze reis maakt. De twijfel en bedenkingen die Lydia heeft zijn voor de lezer ook voelbaar. Lydia is sceptisch over het land wat al jaren onder hoogspanning gebukt gaat en heeft dit ook altijd uitgesproken richting Joachim, de vader van Immanuel. Gedurende haar reis door dit land lijkt het alsof ze steeds meer de charme ziet van Israël. De lezer krijgt door Lydia's avonturen veel mee van het land doordat Anneleen Offel de omgeving gedetailleerd beschrijft.

De schrijfstijl van Anneleen Offel is vlot. Ze kiest ervoor het verhaal vanuit meerdere perspectieven te beschrijven. Ook wordt er in het boek gespeeld met de tijd. Doordat er niet duidelijk wordt aangegeven vanuit wiens perspectief of in welk moment het verhaal zich afspeelt moet de lezer af en toe goed opletten. Het is dan ook aan te raden om het boek geen langere tijd om het nachtkastje te laten liggen.

In Hier is alles veilig reconstrueert Anneleen Offel het leven van een jongeman wiens toekomst bepaald is door de verhuizing van België naar Israël. Meer dan eens wordt door het verhaal duidelijk hoe allesbepalend het land waarin je leeft is. De rode draad in het gehele verhaal is de vraag wat er met Immanuel was gebeurd als hij niet met vader verhuisd was naar Israël en hoe zijn leven er dan uit zou zien.

Met dit boek heeft Anneleen Offel een mooi en aangrijpende ode aan het leven geschreven. De lezer ervaart intens de liefde, het verdriet en gemis die voortkomen uit het overlijden van Immanuel. Met dit debuut weet Anneleen Offel zich direct te onderscheiden, er zullen weinig verhalen zijn waar alle verhaallijnen zo lijken te kloppen en waar de lezer meegezogen wordt in een rollercoaster aan emoties.

Hier is alles veilig

1  2  3  4  5

Na een dwingend bericht van haar ex-stiefzoon Immanuel vertrekt arts Lydia naar Israël. Daar aangekomen blijkt ze te laat. Er rest haar niets anders dan haar oude moederrol weer op zich te nemen en door te reizen, op zoek naar zijn vader Joachim, en naar wie haar zoon is geworden. In de ontmoetingen met zijn vriendin, zijn vader en toevallige passanten reconstrueert Lydia het leven van een jongen in het leger die verstrikt raakte in een werkelijkheid groter dan hemzelf.

Hier is alles veilig is een aangrijpende roadtrip door een land onder hoogspanning. Het verhaal stelt prangende vragen over blinde vlekken, over hoe te leven in een wereld gedomineerd door het verleden, over het verlangen om gezien te worden. Bovenal gaat het over die ene vraag die iedereen aangaat: wat hou je jezelf voor, zodat je kunt leven hoe je leeft?