Bridgerton 4: Een nobel streven - Julia Quinn RECENSIE

Recensie: Bridgerton 4: Een nobel streven - Julia Quinn

Alhoewel alle vrouwen in haar omgeving al gehuwd zijn, is Penelope nog alleenstaand. Het is niet dat zij geen interesse heeft, bij de mannen is het niet wederzijds. Colin Bridgerton is een populaire rijke jongeman, die rusteloos de wereld over reist. Wanneer hij af en toe thuis is, wordt hij doodmoe van de roddelcolumn van Lady Whistledown, waarin hij als leeghoofd wordt gepresenteerd.

Een nobel streven is het 4e deel uit de serie over de familie Bridgerton. De serie is geschreven door Julia Quinn en is het best te omschrijven als op en top romantiek. Voorspelbaar en zoetsappig, maar heerlijk luchtig en dromerig. De familie Bridgerton leeft in de negentiende eeuw in de Engelse upper class. Romantiek met een vleugje historie dus.

Het verhaal gaat over de rijke Colin, die bovenaan de pyramide staat van populariteit. Ook komt er regelmatig een roddelcolumn uit, waar iedereen van door het dolle gaat. Grappig genoeg doet Een nobel streven hierdoor denken aan Gossip Girl, maar dan historische variant van de 19e eeuw. Het boek gaat enerzijds over Colin en Penelope en hun zoektocht naar liefde. Anderzijds gaat het over de vraag: Wie is Lady Whistledown? In 2020 wordt de serie Bridgerton verwacht op Netflix met Julie Andrews als de verteller. Wie had gedacht dat Julie Andrews de nieuwe Kirsten Bell zou worden?!

Het 4e deel van Julia Quinn is een fijn en prettig geschreven boek. De schrijfstijl is eenvoudig en gemakkelijk te volgen. Het boek kent een fijne opbouw in intensiteit en spanning (in hoeverre mogelijk bij een roman als deze). Zowel personage Penelope en Colin zijn interessant geschetste karakters, ze zijn beide even vermakelijk. Penelope is een sterk vrouwelijk personage. De hoofdstukken wisselen zich af en het is een compliment aan Julia Quinn dat ze erin is geslaagd dat je als lezer niet meer naar één personage toe neigt. Julia Quinn weet hier perfect op in te spelen door op het juiste moment te wisselen van perspectief.

Een nobel streven is een boek om helemaal in weg te dromen, een zoete roman met een vleugje historie gecombineerd met een strijd om populariteit a la Gossip Girl.

Bridgerton 4 - Een nobel streven

1  2  3  4  5

De inspiratiebron voor de #1 Netflix-hit Bridgerton

Londen, 1824. Rijkdom, lust en verraad zijn aan de orde van de dag in negentiende-eeuws Engeland. En de familie Bridgerton staat altijd vooraan.

Penelope Featherington bewondert de broer van haar beste vriendin al zolang ze zich kan herinneren, maar de kans dat deze knappe graaf haar ziet staan is klein. Bovendien maakt zijn schandalige reputatie hem bepaald geen ideale echtgenoot.

Colin Bridgerton is zwaar beledigd door het beeld dat lady Whistledown van hem schetst in haar roddelcolumn. Hij is helemaal geen charmant leeghoofd! Dat geroddel lijkt misschien onschuldig, maar wat als het Colin de liefde van zijn leven kost?