Waterland - Suzanne Vermeer RECENSIE

Recensie: Waterland - Suzanne Vermeer

Als je een b&b runt onder de Italiaanse zon lijkt het alsof je in een droom leeft. Toch is het leven van Chaudette minder idyllisch dan het uiterlijk vertoon doet voorkomen. En dat is niet omdat een van de gasten opeens is verdwenen, maar omdat er een spook uit het verleden opduikt. Al tien jaar lang probeert ze hem te vergeten, maar is dat genoeg om alle fouten uit het verleden ongedaan te maken?

Suzanne Vermeer is een begrip in het Nederlandse thrillergenre, van wie de huidige identiteit nog altijd een van de best bewaarde geheimen in Nederland is. Dit jaar is haar (of zijn) zomerse ont"spanning" Waterland. In deze spannende thriller wisselt het decor tussen het zonnige Italië en het Zuid-Hollandse Dordrecht.

Dat het verhaal opeens begon in een kroegje aan de Voorstraat in Dordrecht was voor mij een beetje onwennig, omdat ik al heel wat uurtjes slenterend door het centrum van Dordt heb doorgebracht. Precies wetende waar het verhaal zich afspeelt, heeft een apart effect op je fantasie en leeservaring. Toch heeft het ook wel iets onheilspellends dat er in die vrolijke winkelstraat zulke duistere geheimen zouden kunnen rondzwerven.

Voor de lezers die nog nooit in deze mooie stad zijn geweest, is Waterland een heerlijke thriller om er een eerste ervaring in op te doen. Suzanne Vermeer neemt je mee door de stad, maar nog meer door het prachtige natuurgebied de Biesbosch. Dordrecht ligt op zijn eigen eiland en de titel Waterland is daarom een leuke toespeling.

Hoewel het verhaal qua setting, personages en flashbacks goed is uitgedacht, is Waterland behoorlijk voorspelbaar. Continu laten de personages steekjes vallen, waar nadrukkelijk op in wordt gegaan, waardoor je al aan het begin van het boek doorhebt hoe de vork in de steel zit. Ondanks dat het geen ik-zit-op-het-puntje-van-mijn-stoel verhaal is, kan je het boek niet wegleggen voordat het uit is. Je wilt weten waarom het is gegaan zoals het is gegaan. Voor de fans van Suzanne Vermeer bevat Waterland nog een leuk extraatje. Suzanne Vermeer heeft de verhalen van Souvenir en Waterland door elkaar heen laten lopen, wat een leuk effect geeft. (Al heeft deze voorkennis ook een keerzijde als het gaat om de spanning...)

Lang verhaal kort, Waterland is een heerlijke zomerthriller. Het verhaal steekt is goed doordacht en er wordt handig gebruik gemaakt van heden/verleden om een climax te bereiken. Omdat het verhaal niet heel ingewikkeld en niet bloedstollend, maar wel relaxed-spannend is, is Waterland een goede instapper voor (jonge) lezers die een keer een thriller willen proberen.

Recensie: Waterland - Suzanne Vermeer

Waterland

1  2  3  4  5

Claudette heeft haar hectische leventje in Amsterdam achter zich gelaten en is met haar man een bed and breakfast begonnen in Umbrië. Onder de Italiaanse zon geeft ze kookcursussen aan toeristen en van het begin af aan is het een groot succes. Het leven lacht haar toe, maar wat vrijwel niemand weet is dat ze niet vrijwillig uit Nederland is vertrokken. Al meer dan tien jaar draagt ze een geheim met zich mee en door de komst van een jonge Nederlandse vrouw en haar moeder dreigt het verleden haar nu in te halen. Tijdens een etentje valt een naam. Claudette dacht dat ze voorgoed afscheid had genomen, maar nu blijkt dat sommige zaken niet weggaan. Dat fouten niet zomaar verdwijnen. En dus zal ze moeten terugkeren naar waar het ooit allemaal begon…

• Thuiskomst - Reina Crispijn

• Waar we gaan is nacht - Tracey Rose Peyton

• De moord in inkt - Helen Cox