Gebroken - Don Winslow RECENSIE

Recensie: Gebroken - Don Winslow

Met zijn nieuwste boek bewijst Don Winslow meer in zijn mars te hebben dan de knoertharde actiethrillers die we tot dusver van hem gewend zijn. Gebroken is namelijk een verhalenbundel dat een zestal vertelsels bevat. Toch blijft zijn kenmerkende stijl herkenbaar en behouden; hij legt de bekendste eigenschappen van misdaden op verschillende manieren uit. Hij gaat behoorlijk diep in op achterliggende oorzaken en hierdoor weet hij als geen ander empathie op te wekken voor de slechte kant(en) van de mens. En dat is knap, héél knap.

Hoewel bovenstaande details voor een gemeenschappelijk factor zorgen, weet de auteur toch zes totaal verschillende verhalen neer te pennen. De toon van de verhalen is nergens hetzelfde, evenals het tempo. Hij weet heel goed waar hij mee bezig is en zorgt voor stroming die perfect bij het verhaal past. En hetzelfde kunstje flikt hij met zijn onderwerpen. Zo halen de verhalen hun krachten uit verschillende bronnen. Waar het ene verhaal het best dobbert op grappige details, weet het andere verhaal zich door middel van brute kracht in de stroming te passen. Maar ook heeft Gebroken een verhaal in zich dat aanmeert met hartverscheurende emoties aan boord. Het gehele boek bevat korte en krachtige zinnen en weet in gemiddeld tachtig pagina's per verhaal de boodschap duidelijk naar voren te brengen en hiermee haar doel te bereiken.

De keerzijde van een verhalenbundel is dat nooit alle verhalen evenveel indruk zullen maken. Helaas is Gebroken daar geen uitzondering op. Hoewel Winslow zijn best doet om met bondige en dynamische woorden toch veel diversiteit op te wekken, zijn gewoon niet alle verhalen even imponerend. De humor is even wennen als je zijn ruige stijl gewend bent, maar ergens ook wel fijn. Het geeft namelijk lucht tussen de verhalen door en het zorgt voor een adempauze. Misschien is het juist wel goed dat een auteur eens zijn andere kant laat zien.

Niet alleen hij toont zijn alter-ego; ook zijn personages zijn anders dan in zijn eerdere boeken. Zijn stereotype van mannen met (te veel) testosteron laat hij nog steeds stralen, maar ze gaan aan de kant om entree te geven aan andere types. Karakters die we hartelijk verwelkomen omdat ze alledaags zijn en elk hun grollen hebben. Ze zijn anders dan de harde buitenkant die Winslow zo goed in woorden kan omschrijven en juist deze eigenschappen zorgen ervoor dat je sneller met ze kunt vereenzelvigen. Hoewel de personages in de kortverhalen niet tot in de puntjes worden uitgediept, leer je ze tijdens het lezen wel voldoende te kennen. Toereikend genoeg om empathie voor ze op te kunnen wekken en je in te leven in de situaties waarin ze zich bevinden. De overlappende vraag rijst op: is niet iedereen ergens gebroken?

Gebroken is een bijzonder boek. Aan de ene kant is het een echte allrounder, omdat het verschillende onderwerpen biedt met elk hun eigen gangetje. Aan de andere kant heeft de diversiteit een nadelige invloed op de uitwerking van de personages en is het een uitzondering op de regel als alle verhalen evenveel indruk op een lezer zullen maken.

Recensie: Gebroken - Don Winslow

Gebroken

1  2  3  4  5

Menselijk, eerlijk en bruut. In Gebroken verenigt Don Winslow de belangrijkste thema's binnen de misdaad
    – corruptie, wraak, rechtvaardigheid, verlies, verraad en schuld – in zes geweldige verhalen. Dit boek neemt je mee in een wereld van professionele dieven, politieagenten, draaideurcriminelen, privédetectives, drugsdealers en verloren zielen in de nacht.
    Met zijn kenmerkende mix van psychologisch inzicht, humor, actie en een geweldige literaire pen schreef Don Winslow een boek dat voorbestemd is een klassieker te worden in het misdaadgenre.