De vrouw van de shogun - Lesley Downer RECENSIE

Recensie: De vrouw van de shogun - Lesley Downer

Japan, halverwege de negentiende eeuw. De jonge Okatsu wordt op een speciale missie gestuurd door de krijgsheer van haar clan. Wanneer ze wordt uitgehuwelijkt aan de shogun reist ze af naar Edo, waar ze een nieuwe naam en een nieuwe rol krijgt. Ze gaat voortaan door het leven als prinses Atsu. Haar huwelijk heeft nog een ander doel: Atsu wordt eropuit gestuurd om de shogun ervan te overtuigen zijn land te verenigen tegen de westerse invasie. Maar dat gaat niet zo makkelijk als ze zou willen. Achter de shogun schuilt een verrassing en in het vrouwenpaleis, waar ze verblijft, gonst het van de intriges. Ondertussen is er ook nog constante oorlogsdreiging.

De vrouw van de shogun is een heel bijzonder en mooi geschreven boek over de geschiedenis van Japan. Lesley Downer heeft jarenlang research gedaan naar het verleden van Japan, waaruit De vrouw van de shogun is ontstaan, dat samen met de vervolgdelen De laatste concubine, De courtisane en de samoerai, en Over een brug van dromen, het Shogun-kwartet vormt.

Allereerst zijn de historische feiten in het boek geweldig goed onderbouwd. Downer is historicus van beroep en heeft zelf jarenlang in Japan gewoond, waar ze research deed naar de cultuur en geschiedenis van het land. Al haar harde werk heeft zijn vruchten afgeworpen, want zodra je het boek openslaat, waan je je in Japan. De historische accuraatheid, in combinatie met de prachtige schrijfstijl van Downer, zorgt ervoor dat je gelijk nieuwsgierig bent naar de rest van het verhaal.

In het begin is het verhaal soms verwarrend, want er wordt ineens heel veel informatie gegeven. Dat is een beetje wennen, gelukkig begint Downer met een overzicht van personages, waardoor je altijd even terug kan kijken. Na een paar hoofdstukken heb je de structuur van De vrouw van de shogun door en kun je alleen maar ontzettend geboeid zijn door het verhaal en de prachtige personages.

De verhaallijn van De vrouw van de shogun is ook geweldig. Een groot deel van het verhaal is gebaseerd op historische feiten, maar waar die ontoereikend of onduidelijk zijn, vult Downer ze aan met haar eigen ideeën. Dat doet ze op prachtige wijze. Bijvoorbeeld als het gaat over hoofdpersonage Atsu. In de geschiedenis is er minder over haar bekend omdat ze een vrouw was, maar Downer vertelt heel bewust het verhaal vanuit haar oogpunt. Overigens heeft ze eerst ook uitgebreid onderzoek gedaan naar de historische persoon van Atsu, ze heeft haar geschiedenis niet zomaar verzonnen. Ze belicht de geschiedenis zo op een hele andere manier en dat is erg interessant om te lezen. Daarnaast maakt Downer het geheel ook allemaal een beetje spannender, waardoor het boek fijn leest.

De vrouw van de Shogun is dus een prachtig en spannend verhaal over de geschiedenis van Japan. Downer weet de lezer al heel snel in te pakken met haar prachtige schrijfstijl en de gedetailleerde historische achtergrond van het boek. Alle details zijn tegelijkertijd ook een beetje verwarrend, vooral in het begin. Maar als je eenmaal in het verhaal zit, blijft het boeiend. Het is ook heel leuk dat Downer op een andere manier naar de geschiedenis kijkt en zo meer aandacht creëert voor het hoofdpersonage Atsu, waar in de geschiedenisboeken weinig ruimte voor was. De vrouw van de shogun is een echte aanrader als je van historische romans houdt en geïnteresseerd bent in de geschiedenis van Japan, want Downer weet je helemaal onder te dompelen en in de Japanse cultuur van vroeger.

De vrouw van de shogun

1  2  3  4  5

De vrouw van de shogun is de prequel van Downers bestseller De laatste concubine en vormt samen met haar andere twee boeken het Shogun-kwartet.

Japan, 1853. Als dochter van de Satsuma-clan heeft de mooie, koppige Okatsu geleerd om paard te rijden, het zwaard te hanteren en nergens bang voor te zijn. Maar als ze zeventien is gebeurt er iets wat haar lot voorgoed zal bepalen: voor de kust van Japan verschijnen vier westerse oorlogsschepen die eisen dat het voor de buitenwereld afgesloten, protectionistische Japan zijn grenzen openstelt voor internationale handel.

Zonder dat ze daar zelf iets over te zeggen heeft, wordt Okatsu door de krijgsheer van haar clan uitverkoren voor een speciale missie. Ze reist als prinses Atsu naar de hoofdstad Edo, waar ze wordt geïntroduceerd aan het hof van de shogun. Ze zal aan hem uitgehuwelijkt worden en moet hem er vervolgens van zien te overtuigen het diep verdeelde land te verenigen tegen de westerse invasie. Maar binnen de muren van het vrouwenpaleis, waar een hofhouding van drieduizend vrouwen in een gouden kooi leeft, gonst het van de intriges. En op de dag van haar huwelijk wacht Atsu een zeer onaangename verrassing.

• Thuiskomst - Reina Crispijn

• Waar we gaan is nacht - Tracey Rose Peyton

• De moord in inkt - Helen Cox