Lift - Linwood Barclay RECENSIE

Recensie: Lift - Linwood Barclay

De burgemeester van New York, Richard Headley, zit met zijn handen in het haar. Op achtereenvolgende dagen zijn er fatale ongelukken met liften in de stad. Daarnaast brengt het ongeïdentificeerde lijk, dat in dezelfde week langs een metrolijn is gevonden, de nodige trammelant met zich mee. Ook loopt het niet zo lekker met zijn adviseursteam en hij betwist de keuze om zijn zoon Glover daarin te hebben opgenomen. Daarbovenop komt nog eens het gezeur van journaliste Barbara Matheson. Zij neemt geen blad voor de mond en maakt de burgemeester in haar artikelen nog net niet uit voor rotte vis. De dringende taak, om de verticale stad weer op rolletjes te laten verlopen, rust op de schouders van Richard. Zal het hem lukken het veilige gevoel van de stad te herstellen?

Linwood Barclay zet zijn troef direct in door de setting waarin Lift zich afspeelt. Welke stad is immers meer geschikt dan New York; de stad die bekend staat om haar hoogbouw en de vele wolkenkrabbers? De angst, die met elk akelig incident gestaag groeit onder de inwoners van de stad, is nuchter geconstrueerd. Beide segmenten zorgen voor een huiveringwekkend realistisch en actueel verhaal. De eerstvolgende keer dat je op een lift staat te wachten, zul je met geduchte twijfel instappen zodra de deuren open glijden...

Lift heeft een flink tempo te pakken en dit is in sommige passages zo overweldigend, dat een sneltrein er niets bij is. De vaart begint al vroeg op gang te komen en hierdoor is het een boek dat wel de nodige concentratie vereist. In dit vluchtige uitzicht naar de achtergrond van het verhaal worden namelijk ook nog eens een handjevol personages geïntroduceerd. Elk met hun eigen hoofdstukken en perspectieven. Eigenlijk gebeurt er iets te veel om een grondige kennismaking met deze karakters mogelijk te maken. Zodra je hersens de informatie beginnen te verwerken, is er alweer sprake van een andere invalshoek en dit maakt het wat lastig om de namen in het verhaal te plaatsen. Dit is echter geen reden tot zorgen, want het geeft de puzzelaars een extra raadsel om op te lossen.

Barclay heeft een vloeiende schrijfstijl, maar geeft wel erg veel details weg en ze werken helaas niet allemaal in zijn voordeel. Zo zijn de karakters uiteenlopend met diverse banen en verplaatsen ze zich met regelmaat. Is het alleen echt nodig om constant maar te beschrijven in welke straat en ter hoogte van welk huisnummer ze zich op een bepaald moment bevinden? Nee. De details transformeren hierdoor tot onbenulligheden en laten de concentratie op het verhaal verslappen.

De auteur verwerkt diverse thema's in zijn thriller, waaronder wraak, bedrog en verdriet. Ze zijn vrij doorsnee, maar geven wel verdieping van materie. Ook schroomt hij er niet voor terug om zijn vertelling tussen de regels door met wat humor te verlichten. De fameuze strijd tussen de politiek en journalistiek sluimert bijvoorbeeld regelmatig met een knipoog door het verhaal.  Af en toe wordt de spanning iets opgevoerd door kleine hoofdstukken die cursief geschreven zijn. Het zijn herinneringen van een onbekend persoon. Door de veelvuldige afwisseling van perspectieven is de spanningsboog laag en deze hoofstukken schroeven de tensie iets op. Nochtans is Lift geen thriller waardoor je geen nagels meer zal overhouden.

Lift zit prima in elkaar en biedt een ontknoping dat listig in elkaar steekt. Het boek verliest echter flink wat kracht doordat de weg er naartoe niet altijd even gelijkmatig is. De missende treden zijn het teveel aan clichés en de overdaad aan details. Het besef van de actualiteit van het boek zorgt voor de grootste rillingen.

Recensie: Lift - Linwood Barclay

Lift

1  2  3  4  5

Maandag. Vier mensen stappen in een lift in Manhattan. Ze drukken op de knop voor hun verdieping, maar de lift klimt door naar de top, waar hij een paar seconden pauzeert – voordat hij valt. Recht naar beneden, tot hij te pletter slaat. Het lijkt een gruwelijk ongeluk. Maar op dinsdag vindt er opnieuw een incident plaats, in een andere wolkenkrabber. En op woensdag weer.

In New York – een van de meest verticale steden ter wereld – breekt chaos uit. Dit kan geen toeval zijn. Dit is een koude, berekenende poging de stad te terroriseren. En het werkt: kantoorwerknemers weigeren nog naar hun werk te gaan en hulpdiensten rukken niet meer uit voor oproepen op hoge etages. Wie zit hierachter? Hebben deze dodelijke sabotageacties iets te maken met het lijk zonder vingers dat werd gevonden? In een race tegen de klok proberen twee ervaren rechercheurs en een journalist de antwoorden te vinden voordat de nieuwste, en hoogste, woontoren van de stad op donderdag feestelijk wordt geopend.