Het magische poeder - Pei Mingxuan RECENSIE

Recensie: Het magische poeder - Pei Mingxuan

Koko is een meisje dat anders is dan andere kinderen. Dit omdat ze een heel klein linkeroor heeft. Als ze droomt van een magisch poeder dat haar oortje groter kan maken besluit ze hiernaar op zoek te gaan.

Het verhaal van Het magische poeder is een verhaal waar veel kinderen zich in zullen herkennen. Bijna iedereen heeft wel een wens waarvan hij/zij hoopt dat deze uit zal komen. Tijdens haar zoektocht komt Koko erachter dat het hebben van haar kleine oortje ook voordelen heeft. Zoals het kunnen verstaan van dieren. Uiteindelijk maakt ze hierdoor de keuze haar oor toch niet te veranderen. Dit is een mooie boodschap om aan kinderen mee te geven verpakt in een modern sprookje.

Een andere boodschap die duidelijk naar voren komt in Het magische poeder is dat het goed is om vriendelijk en behulpzaam te zijn naar je omgeving. Zo helpt Koko diverse dieren die ze op haar weg tegenkomt. Op hun beurt helpen zij Koko weer om Het magische poeder te vinden.

Een ander pluspunt van Het magische poeder zijn de prachtige illustraties van Cher Jiang. Die zorgen dat het verhaal van Pei Mingxuan helemaal tot leven komt. De stijl van de illustraties is een mix van dromerig, sprookjesachtig en realistisch. Sommige bladzijdes lijken weer als een soort collage samengesteld. Door de gedetailleerdheid van de tekeningen kun je er heel lang en vaak naar kijken en steeds weer iets nieuws ontdekken. Zo kun je tijdens het voorlezen meteen wat meer interactie met je kind creëren door niet alleen het verhaal voor te lezen maar ook samen de illustraties te bespreken.

Het magische poeder is een fijn boek om voor te lezen en voor de wat oudere kinderen zal het ook een redelijk makkelijk te lezen boek zijn. De teksten zijn eenvoudig maar duidelijk en verhaal en illustraties vullen elkaar goed aan. Ondanks alle positieve elementen pakt het verhaal de lezer net niet helemaal. Het is lastig de vinger te leggen op wat dit veroorzaakt. Misschien wel dat alles net te perfect in elkaar zit en daardoor net een beetje spanning mist. Alles bij elkaar is Het magische poeder van Pei Mingxuan wel een prima boek wat vooral gewaardeerd zal worden door liefhebbers van sprookjes en dieren.

Het magische poeder

1  2  3  4  5

Een modern sprookje vol betoverende tekeningen over behulpzaamheid en jezelf zijn. Voor iedereen vanaf 5 jaar.
    Koko is anders dan de anderen. Niet omdat ze groot is of heel lange haren heeft, maar omdat haar linkeroor net heel klein is. Samen met het vogeltje Aureooltje gaat ze op zoek naar een magisch poeder. Daarmee kan ze haar oortje misschien groter maken. Maar onderweg leert ze dat haar oor zelf ook magisch is …