Het geheugenwoud - Sam Lloyd RECENSIE

Recensie: Het geheugenwoud - Sam Lloyd

Wat een belangrijke dag moest worden voor de dertienjarige schaaktalent Elissa eindigt in een complete nachtmerrie. Ze wordt ontvoerd en wordt wakker in een ondergronds cel onder het geheugenwoud. Haar ontvoerder geeft haar alleen maar eten en drinken als ze zich aan de regels houdt. Als de twaalfjarige Elijah ineens opduikt in haar cel, krijgt Elissa hoop om hier levend uit te komen. Ze smeekt Elijah om haar te helpen en naar de politie te gaan. Maar Elijah die zijn hele leven al in een huisje in het bos heeft gewoond wil Elissa niet verliezen. Hij is eenzaam, heeft geen vrienden en hij schakelt daarom de politie niet in. Elissa realiseert zich al snel dat deze vreemde jongen haar enige kans is om te overleven. Maar kan ze hem te slim af zijn?

De rillingen lopen over je rug tijdens het lezen van Het geheugenwoud. Sam Lloyd heeft echt een fantastisch verhaal geschreven, vanaf het moment dat Elissa wakker wordt in de ondergrondse cel kun je het boek gewoon niet meer dicht slaan. De levendige beschrijvingen van Lloyd brengen Het geheugenwoud echt tot leven en zorgt voor een sfeer waarvan je haren rechtovereind gaan staan. Het verhaal wordt verteld vanuit drie perspectieven, die van Elissa, Elijah en die van hoofdinspecteur Mairead. Stuk voor stuk spatten deze karakters van de pagina's, zo levendig zijn ze beschreven. De plot van Het geheugenwoud is gewoon geweldig. Lloyd onthult elke keer steeds wat details en deze wendingen zie je echt met geen mogelijkheid aankomen. Het geheugenwoud is zeker geen standaard ontvoeringsverhaal, Lloyd laat zijn lezers van de ene verbazing in de andere vallen en het enige wat je dan ook kan zeggen als je het boek uit hebt is 'Wauw!'

Het Geheugenwoud is een boek dat zijn lezer echt even uit de werkelijkheid trekt. De intrigerende personages, de angstaanjagende sfeer en de levendige beschrijvingen van de omgeving zorgen ervoor dat dit boek zeer verslavend is om te lezen. Je emoties schieten alle kanten op. Hoop, woede en verdriet, het komt allemaal voorbij. En ongemerkt zit je inwendig te schreeuwen naar hoofdinspecteur Mairead waar ze Elissa kan vinden. Ik kan Het geheugenwoud alleen maar ten zeerste aanraden aan mensen die van dit genre houden. En zelf moet ik helaas gaan afwachten wat Lloyd nog meer voor ons in petto heeft want het is zeker een auteur die je niet over het hoofd mag en kan zien als je van dit genre houdt.

Recensie: Het geheugenwoud - Sam Lloyd

Het geheugenwoud

1  2  3  4  5

Elissa, een dertienjarig schaaktalent, is aangekomen in het Geheugenwoud op de belangrijkste dag van haar leven. Ze deed mee aan een nationaal schaakkampioenschap toen ze werd ontvoerd. Ze werd wakker in een ondergrondse cel.

Elijah woont al naast het Geheugenwoud zolang hij zich kan herinneren. Hij is pas twaalf, maar heeft zijn hele leven in het bos gespeeld en kent er elke centimeter. En dan vindt hij Elissa.

Als hij opduikt in haar cel, neemt Elissa aan dat Elijah haar zal helpen te ontsnappen of naar de politie zal gaan. Maar Elijah wil niet dat Elissa weggaat, bang als hij is om haar vriendschap te verliezen.

Het gedrag van haar ontvoerder wordt steeds onvoorspelbaarder en algauw zijn Elijahs bezoekjes Elissa's enige vorm van verlichting. Elissa realiseert zich dat de vreemde, eenzame jongen haar enige kans op overleving is. Ze speelt een dodelijk kat-en-muisspel om hem over te halen haar te helpen en hun vriendschap zal hun beider lot bepalen…