Fatale erfenis - Rachel Rhys RECENSIE

Recensie: Fatale erfenis - Rachel Rhys

Kort na de Tweede Wereldoorlog ontvangt Eve Forrester een brief van een notaris die haar saaie alledaagse leven op zijn kop gaat zetten. Met zin voor avontuur trekt ze naar de Franse Rivièra om de erfenis van een onbekende man te ontvangen. Een deel van een villa aan de Côte d'Azur. Maar deze gebeurtenis gaat gepaard met veel mysterie en Eve lijkt ineens meer vijanden te hebben dan ze zich kon voorstellen.

Fatale erfenis is een historische roman die toont welke sporen de oorlog heeft nagelaten. Vreselijke armoede en overdadige rijkdom vormen een groot contrast in hoe de bevolking de wederopbouw beleefde. Dit is een groot topic in het verhaal dat zich grotendeels afspeelt in de luxe van de Franse Rivièra waar geld en schone schijn de belangrijkste zaken lijken te zijn. Naast het historische aspect gaat er ook een groot mysterie schuil in het verhaal en weet Rachel Rhys ook regelmatig de spanning op te bouwen.

Centraal in Fatale erfenis staan de familie-intriges. Hoofdpersonage Eve Forrester werd grootgebracht door een verbitterde moeder en eindige in een liefdeloos huwelijk. Daartegenover staat de familie Lester, die ze in Frankrijk ontmoet en die naar de buitenwereld toe een succesverhaal probeert te brengen. Maar niets is wat het lijkt. Al komen in dit boek beroemde filmsterren, rijkdom en liefde aan bod toch is dit niet zomaar een zomerroman. De invloed van de oorlog en verdriet is groot en geven inhoud aan het verhaal.

Eve Forrester is zonder twijfel een krachtig hoofdpersonage dat mooi werd neergezet door Rachel Rhys. Je krijgt voldoende inzicht in haar gedachten en gedrag om te begrijpen hoe zij met deze onbekende situatie omgaat. De andere personages in het verhaal vertonen meestal enkele typische karaktertrekken wat hen misschien iets te stereotiep maakt en niet zo bijzonder. Maar toch vormen ze een interessante groep mensen die Eve bijstaat in haar verhaal.

Fatale erfenis is mooi geschreven. Je kan je al snel een goed beeld vormen van de omgeving en personages zonder al te uitgebreide beschrijvingen. De vlotte schrijfstijl van Rachel Rhys zorgt er ook voor dat het verhaal snel leest. Al helpt de opgebouwde spanning en het grote mysterie rond de erfenis hier ook wel bij. Toch duurt het even tot de familiegeheimen ontrafeld worden. Naar de laatste pagina's toe zou je zelfs twijfelen of in dit boek wel alle vragen beantwoord zullen worden. Al motiveert dit zeker om door te lezen, de auteur had gerust al iets vroeger wat informatie mogen prijsgeven. Dat zou dit boek nog net iets boeiender gemaakt hebben.

Fatale erfenis is een mooie historische roman over familie-intriges en grote mysteries. Het is een boeiend verhaal met een interessant hoofdpersonage en een mooi laagje spanning. Dus zeker een roman die veel te bieden heeft.

Recensie: Fatale erfenis - Rachel Rhys

Fatale erfenis

1  2  3  4  5

London 1948: Eve Forrester zit gevangen in een liefdeloos huwelijk, in een somber huis in een grijze buitenwijk. Dan ontvangt ze bericht van een notaris. Een onbekende heeft haar een erfenis nagelaten, maar om hier meer over te weten te komen moet ze afreizen naar de Franse Riviera.
    Eve ontdekt dat ze mede-eigenaar is geworden van een villa aan de Côte d'Azur. Van het ene op het andere moment stapt ze een zonovergoten, glamoureuze wereld binnen. Maar ze staat alleen in haar zoektocht naar het verhaal achter de erfenis. En ze voelt zich allesbehalve veilig…