De Uitdager - Taran Matharu RECENSIE

Recensie: De Uitdager - Taran Matharu

Zinderende spanning in De Uitdager

In De Uitdager, als tweede deel van Contender, maakt Taran Matharu het ongekend spannend. Cade en zijn vrienden mochten denken dat ze met het overleven van de kwalificatieronde van een dodelijk spel het ergste achter de rug te hebben, de mysterieuze opperheren zetten hun terug in de werkelijkheid.

De tieners moeten alles uit de kast halen om het behoud van de aarde zeker te stellen.

Cade als aanvoerder moet in een meervoudige strijd zijn verantwoordelijkheid nemen. Na het ontsnappen aan een uiterst gewelddadige kapitein van een piratenschip volgt in het Nieuwe Rome een titanenstrijd waarbij elf tot de tanden gewapende opponenten moeten worden verslagen. Een geheimzinnige Codex die Cade en zijn vrienden en vriendinnen voortdurend met raadselen achter laat.

De Uitdager vergt groot voorstellingsvermogen van de lezer, die nagelbijtend de bloedstollende acties volgt en met trillende vingers de bladzijden omslaat. De beproevingen zijn hemeltergend. Het vergt nogal wat inleving om Cade als exponent van de eenentwintigste eeuw geplaatst te zien tegenover de zoon van Julius Caesar, die door de historie al was doodgezwegen. Heel knap hoe Matharu gruwel en list verweeft. De trucs waarmee dat gepaard gaat zijn imponerend. Wanneer je al in slaagt om gelijkgerichte wezens te vloeren is er altijd nog de kans dat monstrueuze dieren je te grazen nemen.

De lezer krijgt te maken met super verrassende wendingen. En hoewel je anders kunt vermoeden raak je er stilaan van overtuigd dat het nu toch echt gebeurd is met de groep tieners in een ongelijk gevecht. De Uitdager zet je herhaaldelijk op het verkeerde been. Je wordt als lezer regelmatig op je nummer gezet wanneer je denkt het vervolg wel te kunnen raden. Weekhartige liefde tegenover bloedige gewelddadigheid. En steeds weer de spanning die je naar de strot grijpt. De tederheid van de  voorman die een kleine cornosaurus koestert op de momenten dat hij zich even van de strijd op leven en dood los kan maken. Een onverschrokken strijder die meer vrees koestert voor de eerste kus dan voor moorddadige monsters. Hoe tegengesteld wil je het hebben?

Vlot geschreven, gekruid met een stevige scheut humor en opwindende sfeertekeningen. Matharu beschikt over ongebreidelde fantasie en de inslag ervan is hoogst vermakelijk. Na het succes met de zes boeken in de serie Summoner is de schrijver opnieuw bezig om een groot publiek aan zich te binden. De weg naar de slottoren is geplaveid met struikelblokken van de buitengewone categorie.

Het is geen vraag of De Uitdager een vervolg krijgt. Cade zit aan het eind van dit epos nog net zo in de problemen als in het begin.

Recensie: De Uitdager - Taran Matharu

Contender 2 - De uitdager

1  2  3  4  5

Het spectaculaire tweede deel van de Contender-trilogie

Het eerste gevecht is voorbij, maar de spelen zijn pas net begonnen…
    Cade en zijn vrienden hebben de kwalificatieronde van het dodelijke spel van de mysterieuze opperheren overleefd. Tijd om te treuren om de kameraden die zijn overleden is er niet, de volgende ronde wacht op ze.
    Opnieuw moeten ze de jungle in, nu om wapens te zoeken voor een uitzonderlijk duel. Maar het zijn niet de beesten uit de jungle waarvan ze het meest te vrezen hebben. Kan Cade op tijd ontsnappen om voor het overleven van zijn eigen soort te vechten? Of zal hij sterven als gladiator in het Colosseum van Nieuw Rome?

• Thuiskomst - Reina Crispijn

• Waar we gaan is nacht - Tracey Rose Peyton

• De moord in inkt - Helen Cox