De verdwijning - Katherine Webb RECENSIE

Recensie: De verdwijning - Katherine Webb

Na zes geweigerde romans, vond de Britse Katherine Webb in 2008 eindelijk een uitgever. The Legacy (vertaald als De erfenis van de zussen) werd onmiddellijk een bestseller en sindsdien schreef ze nog acht romans of thrillers. De verdwijning is het derde boek dat vertaald is in het Nederlands. Het speelt zich af in en rond Bath, een omgeving die de auteur zeer goed kent omdat ze in de buurt woont.

De verdwijning is een intelligent verhaal. We schrijven 1942. Protagonist van dienst is de 32-jarige Frances. Ze past regelmatig op Davy, het zoontje van de zus van haar beste vriendin, Wyn. Wyn verdween in 1918 op het einde van de Eerste Wereldoorlog en werd nooit teruggevonden. Tijdens de hevige bombardementen op Bath in 1942 verdwijnt ook Davy. Frances is buiten zichzelf en gaat wanhopig op zoek naar de kleine Davy. Ondertussen leggen de bombardementen ook tips bloot naar de verdwijning van Wyn, 24 jaar geleden.

Katherine Webb slaagt erin naadloos de verhalen van 1918 en 1942 in elkaar te doen overvloeien. Ze vertonen natuurlijk enkele gelijkenissen: iemand verdwijnt in volle oorloogperiode en dat bemoeilijkt de zoektocht. De auteur bezit de gave om een puntgaaf beeld te schetsen van Bath en omgeving. Ze weet de ontberingen, veroorzaakt door de oorlog, pijnlijk accuraat weer te geven en speelt daarmee zeker in op het gemoed van de lezer. De tegenstelling tussen de koude en arme familie van Wyn en het warme nest waarin Frances opgroeit is schrijnend. Webb baseerde zich als historica op de waargebeurde feiten van Bath in oorlogstijd, alleen de hoofdpersonages zijn fictie. Dat geeft het geheel een zeer geloofwaardige en realistische inslag. Naast het thrillergehalte van de zoektocht en de waarheid achter beide verdwijningen, speelt zich ook nog een romantisch verhaal uit verleden en het heden van 1942 af. De hoofdpersonages zijn goed uitgewerkt, al kan men zich afvragen of de Frances van 1942 al voldoende geëvolueerd is sinds 1918. Daar lagen zeker nog verdere ontwikkelingsmogelijkheden.

Katherine Webb heeft een fantastische pen als het op beschrijvingen aankomt. Enerzijds wordt de omgeving, het stadsbeeld, de natuur, de oorlogsravage zo nauwkeurig beschreven dat men zich het perfect kan voorstellen of zelfs als leidraad zou kunnen gebruiken bij een bezoek, anderzijds gaan de beschrijvingen soms iets te ver en worden ze langdradig of valt ze teveel in herhaling. Hier en daar kon zeker wat schrapwerk een meerwaarde gebracht hebben.

In elk geval is De verdwijning een knap en aangrijpend verhaal dat constant blijft uitnodigen om verder te lezen. In het begin moet men even gewoon worden aan de wisselende perspectieven en het schijnbaar chaotische karakter van het boek, maar eens die kaap genomen, is het een pageturner van jewelste met een onverwachte, maar tegelijk ook mooie ontknoping.

Recensie: De verdwijning - Katherine Webb

De verdwijning

1  2  3  4  5

Bath, 1942. Frances' zoektocht naar een verdwenen kind leidt al snel terug naar de verdwijning van haar beste vriendin, ruim 20 jaar geleden… Een spannende roman over schuldgevoel en vriendschap.

Bath, 1942. De Duitsers zijn een bombardement van de stad begonnen. In de chaos van de nacht verdwijnt de kleine Davy. Frances, die op hem zou passen, kamt de verwoeste stad uit, op zoek naar het jongetje. Maar het is oorlog, en niemand heeft tijd om onderzoek te doen naar de verdwijning van een kind. Wat is er met Davy gebeurd, en is hij nog in leven?

Frances' zoektocht is een pijnlijke echo van die van meer dan twintig jaar geleden, toen zij en haar beste vriendin Wyn negen jaar oud waren. Op een dag was Wyn verdwenen, en haar lichaam is nooit gevonden. Sindsdien worstelt Frances met een groot schuldgevoel: omdat ze denkt dat ze Wyn had kunnen redden, maar ook omdat door haar getuigenis een onschuldige man veroordeeld is.

Dan worden in een bomkrater de resten gevonden van een jong meisje, een meisje dat Wyn blijkt te zijn. Wat is er al die jaren geleden met haar gebeurd? Frances is vastbesloten om de waarheid te achterhalen – in de overtuiging dat die antwoorden haar naar Davy zullen leiden…