Waterschapsheuvel - Richard Adams RECENSIE

Recensie: Waterschapsheuvel - Richard Adams

Waterschapsheuvel van Richard Adams is een verhaal over een konijnenkolonie in het Engelse landschap die een grote reis aflegt om een onbekend gevaar dat zal plaatsvinden in hun eigen kolonie te ontvluchten. Het begint allemaal bij Vijfje, het kleine helderziende konijn, die een angstaanjagend visioen krijgt dat de ondergang zal betekenen voor het konijnenvolk. Dit geeft de aanzet voor sommige konijnen om te vluchten. Met een klein groepje gaan ze op een reis vol avonturen, waarbij ze kennis en ervaringen opdoen die hun zal helpen tijdens hun reis naar de Waterschapsheuvel.

Dit verhaal over konijnen is door Richard Adams op een verbluffende wijze geschreven. De zelfverzonnen konijnentaal Lapine, de gedetailleerde omschrijving van het Engelse landschap en de uitgewerkte personages maken het verhaal geloofwaardig en herkenbaar. De personages in het verhaal zijn afgeleid van bestaande personen die de schrijver kent en ook van bestaande verhalen. De konijnen hebben zulke sterke verschillende karakters, wat ook de reden is voor hun herkenbare namen, zoals Zilver, Braam, Paardenbloem, Potje, Aardbei en nog vele anderen.

Wat het verhaal Waterschapsheuvel verder interessant maakt is dat je je als lezer door de schrijfstijl al snel verplaatst in de rol en het perspectief van het konijn. Door de beschrijvende manier van het vertellen van geuren, handelingen en gebeurtenissen door Richard Adams, zijn de dingen niet logisch of overduidelijk, zoals bij een mens die alles vanuit zijn verstand verklaart. Nee, je bent echt een konijn die de dingen vanaf een lager standpunt of voor de eerste keer waarneemt. Een voorbeeld is dat de konijnen een weg tegenkomen waar mensen rijden met hun voertuigen en waarvan ze proberen te begrijpen waarvoor het dient en wat voor gevaar het is. Door deze onwetendheid, waarbij je op hetzelfde niveau als van de konijnen de dingen waarneemt, wordt het verhaal enorm spannend. Je begrijpt langzaam wat er aan de hand is en het is steeds een raadsel wat de konijnen zullen bedenken als oplossingen voor hun problemen. Bij deze gebeurtenissen voel je als lezer zelf ook de angst die de konijnen verlamt.

In de dialogen en de uitspraken van de konijnen in het verhaal komen mooie gevatte teksten voor, waarbij je de vergelijking kunt maken met het menselijke bestaan. Enkele thema's waarop dit dierenverhaal vergelijkbaar is met het menselijke bestaan, zijn moed, vriendschap, leiderschap en democratie. Verder is er een mooie afwisseling van de verhalen die de konijnen elkaar vertellen en het overkoepelende verhaal van de trek van de konijnen. Ook is het vergelijkbaar in deze verhalen die de konijnen elkaar vertellen dat als dingen verklaard moeten worden, dat ze dan net als de mens teruggrijpen op een God, maar dan een soort konijnen god genaamd Frith. Vijfje weet je ook steeds te raken met zijn voortreffelijke inzicht: "Wie wil over dappere daden horen wanneer hij zich voor zijn eigen daden schaamt, en wie houdt van een open, eerlijk verhaal van iemand die hij aan het bedriegen is?"

Het boek Waterschapsheuvel waarin je leest over het verhaal van konijnen als sociaal georganiseerde dieren maakt ook inzichtelijk dat iedereen zijn eigen kwaliteiten heeft en dat je als groep soms hierdoor verder komt dan alleen. Groeien als groep door de gevaren die ze tegenkomen en trotseren maakt dit avontuurlijke verhaal wreed en tegelijkertijd ontroerend.

Waterschapsheuvel

1  2  3  4  5

Waterschapsheuvel is het geliefde verhaal van een groep konijnen die onder leiding van opperkonijn Hazelaar op zoek gaat naar een nieuwe woonplaats. Onderweg moeten ze talloze gevaren trotseren, maar uiteindelijk vinden ze een prachtige heuvel, waar ze al snel een nieuw bestaan opbouwen. Daar wacht hun echter de grootste strijd ooit... Het verhaal van Waterschapsheuvel is een knappe parabel over leiderschap en democratie, over moed en vriendschap. Het is een loflied op de Engelse natuur, die veel overeenkomsten vertoont met het Nederlandse landschap. Al decennialang zijn miljoenen lezers geboeid door de avontuurlijke zwerftocht en de karakters van de konijnen, die hun eigen taal, geschiedenis en folklore hebben. In 1996 verscheen de langverwachte opvolger Verhalen van Waterschapsheuvel, waarin de wereld van Waterschapsheuvel verder wordt uitgediept. Voor het eerst in lange tijd kunnen nieuwe lezers kennismaken met deze magische fantasiewereld die vaak onthutsend veel op die van de mens lijkt.

• De boom die een wereld was - Yorick Goldewijk

• Tussen twee kwaden - Laura Diane