TBS - Natasza Tardio RECENSIE

Recensie: TBS - Natasza Tardio

Maya's leven verloopt redelijk normaal, tot haar moeder ineens in het nieuws komt. Ze heeft namelijk een relatie met een tbs'er in de kliniek waar ze als sociotherapeut werkt. Maya's vader vertrekt en ondanks de woede van haar dochter, blijft moeder de man zien. Maya wordt gepest op school en wil niets liever dan verdwijnen. Dit is het allerergste wat haar kan overkomen. Toch?

TBS is een jeugdboek van Natasza Tardio. De schrijfster liep al jaren met het idee rond om een boek zoals dit te schrijven. Er zijn namelijk al vaker verhalen in het nieuws geweest over therapeuten die een relatie met een cliënt kregen, maar wat haar opviel was dat er eigenlijk nooit aandacht werd besteed aan wat dit voor de kinderen van betreffende personen betekende. Hier brengt ze met haar boek verandering in. Het verhaal is geschreven vanuit het perspectief van Maya. Ze is woest, heeft een hekel aan haar moeder en wil graag weg: allemaal heel logische reacties. Haar moeder heeft niet alleen haar huwelijk kapot gemaakt, maar ook het gezinsleven van Maya. Daarnaast vindt ze het doodeng dat Nico B. nu onderdeel uitmaakt van hun leven. Hij is jaren geleden veroordeeld wegens mishandeling van zijn ex-vriendin en in zijn woede heeft hij daarbij de buurman, die te hulp schoot, vermoord. Natuurlijk begrijp je als lezer de angst en het onbegrip van de vijftienjarige hoofdpersoon: want wat als Nico opnieuw zoiets verschrikkelijks doet? Dan zijn het zij en haar moeder die in de vuurlinie komen. Het geeft Maya veel spanning en haar leven op school wordt volledig op zijn kop gezet omdat iedereen het weet. Ze wordt gepest en wil het liefst door de grond zakken. Volledig begrijpelijk, lijkt me!

TBS is een dun boekje wat je snel uit kunt lezen. De hoofdstukken worden afgewisseld met geschreven nieuwsberichten, appjes, radio-uitzendingen of interviews. Dit is een fijne afwisseling en voegt informatie toe die je uit het personage van Maya minder makkelijk zou krijgen.

Het duurt helaas vrij lang voordat er actie in het verhaal komt. Halverwege het boek keek ik eens goed en vroeg ik me af wat er tot nu toe gebeurd was. De opzet was goed, maar bijster veel was er nog niet te lezen geweest. Voor een boek van dit formaat was de inleidende fase te lang: bij een langer verhaal zou het prima geweest zijn, maar voor TBS was het te lang. Daarnaast worden personages en gebeurtenissen niet super uitvoerig uitgewerkt: Maya is verliefd op Kurk en helemaal aan het begin vraagt hij haar mee uit. Af en toe komt er nog iets over hem voorbij, maar je leert hem niet kennen en af en toe komt zijn bestaan ineens naar boven. Het voegt weinig toe aan het verhaal, zo ook de beste vriendin van Maya. De personen die een rol spelen hebben weinig karakter, waardoor je minder binding met ze hebt. Jammer, want als het boek langer was geweest, had dit zeker een andere uitwerking gehad.

Voor een thriller duurt het lang voordat het echt spannend wordt in TBS. Het leest echter wel makkelijk weg en is daarom een prima boek om te lezen. Verwacht geen uitgebreid verhaal en grote persoonlijke doorbraken, dan zit je met dit verhaal goed. Het einde is sterk en laat je achter met een voldaan thriller-gevoel.

Recensie: TBS - Natasza Tardio

TBS

1  2  3  4  5

Maya's leven is zoals het zou moeten zijn: ze heeft een hilarische beste vriendin, een date met de leukste jongen van de school en ook best prima ouders. Maar dan wordt alles anders. Maya's moeder wordt verliefd op een cliënt: tbs'er Nico D.

De affaire wordt breed uitgemeten in de media en vanaf dan weet het hele dorp ervan. Het gaat van kwaad tot erger: Maya wordt gepest op school, die leuke jongen kijkt niet meer naar haar om en dan besluit haar vader zijn koffers te pakken. En het ergste van alles is nog wel dat Nico binnenkort vrijkomt en haar moeder doodleuk verkondigt dat haar nieuwe liefde bij hen komt wonen.

In Maya's ogen veranderen moordenaars niet, ook niet na een paar jaar dwangverpleging. Hoe kan ze haar moeder daarvan overtuigen? En wat als die gevaarlijke gek straks echt bij hen intrekt?