Juf Braaksel en de geniale ontsnapping - Carry Slee RECENSIE

Recensie: Juf Braaksel en de geniale ontsnapping - Carry Slee

Juf Braaksel heeft weer allerlei nare plannen bedacht. Lotte en Thijs maken een plan om haar tegen te houden. Maar Braaksels oude vriendinnen Alie Cyaankali en Greta Granaat zijn ook weer vrij en hebben zo hun eigen plannen. En wat houden de ouders van Thijs voor hem verborgen?

Juf Braaksel en de geniale ontsnapping is precies wat je van een Carry Slee boek verwacht: goed geschreven en superspannend. Het verhaal zit goed in elkaar en heeft een aantal verschillende verhaallijnen die door elkaar heen lopen. Zoals het plan van juf Braaksel verijdelen, ontdekken wat het geheim van de ouders van Thijs is en ook de wraakplannen van Alie Cyaankali en Greta Granaat. Hierdoor blijft het verhaal spannend en afwisselend. Maar de verhaallijnen zijn wel allemaal zo met elkaar verbonden dat het verhaal goed te volgen blijft. Op zich is het boek redelijk goed los te lezen van de eerdere Juf Braaksel delen maar het is wel beter te volgen als je de eerdere delen al hebt gelezen. En het is natuurlijk helemaal geen straf om nog meer Carry Slee boeken te moeten lezen.

Gaandeweg Juf Braaksel en de geniale ontsnapping leer je de hoofdpersonages Lotte en Thijs steeds beter kennen. Het is ook mooi om te zien hoe hun vriendschap in elkaar zit en hoe goed ze elkaar kennen. Hoe ze met elkaar omgaan is ook heel leerzaam voor de jonge lezers. Zeker ook de momenten dat hun vriendschap even lastig is. Dit zijn thema’s waar ieder kind mee te maken zal hebben en dan is het fijn om een voorbeeld te hebben. Zeker als ze het lastig vinden dit met hun ouders te bespreken. Ook de omgang van de kinderen in de klas van Lotte en Thijs is goed omschreven en geeft het goede voorbeeld. Wel elkaar kunnen plagen maar er uiteindelijk wel allemaal voor elkaar zijn. En samenwerken om de plannen van Juf Braaksel te dwarsbomen natuurlijk.

De schrijfstijl van Carry Slee is bijna magisch te noemen zo fijn. Het leest gemakkelijk voor alle leeftijden vanaf 8 jaar en haar kinderboeken zijn eigenlijk ook voor volwassenen nog steeds leuk om te lezen. Wat ook erg prettig is, is het vleugje magie dat ze weet toe te voegen aan het verhaal van Juf Braaksel en de geniale ontsnapping. Zoals de magische ring van juf Evi of het drankje dat Lucas maakt om Thijs te helpen.

Samengevat is Juf Braaksel en de geniale ontsnapping een echte aanrader voor de kleine leesfan maar zeker ook voor kinderen die nog niet ontdekt hebben hoe leuk lezen is.

Braaksel - Juf Braaksel en de geniale ontsnapping

1  2  3  4  5

Een nieuw deel in de serie over de verschrikkelijkste juf op aarde: Juf Braaksel!

Het is Lotte en Thijs nog steeds niet gelukt om de geniepige juf Braaksel van hun school te verjagen, zelfs niet met de hulp van hun slimme vriend Lucas. Juf Braaksel blijft maar valse plannen bedenken: ze heeft bijvoorbeeld een belachelijk nieuw schooluniform bedacht. En ze wil nu alle beste vrienden en vriendinnen uit elkaar halen, en in andere klassen zetten. Dat mag toch niet gebeuren?
    Braaksels enge vriendinnen Greta Granaat en Alie Cyaankali zijn ondertussen alweer vrijgelaten uit de gevangenis en hebben hun eigen geheime plan waar Thijs een grote rol in speelt...
    En dan komt Thijs er thuis ook nog achter dat zijn ouders een groot geheim voor hem verborgen hebben gehouden. Kan hij erachter komen wat het geheim is én uit de handen van juf Braaksel en haar vriendinnen blijven?