Stuntvlogger Sam en De Vloek van Atlantis - Jelmer Jepsen RECENSIE

Recensie: Stuntvlogger Sam en De Vloek van Atlantis - Jelmer Jepsen

Stuntvlogger Sam en De Vloek van Atlantis is het tweede avontuur over stuntvlogger Sam, geschreven door Jelmer Jepsen en geïllustreerd door striptekenaar Wilbert van der Steen en volgt op het avontuur in Stuntvlogger Sam en de Wolf van Weverseind. Je kan dit tweede deel prima lezen zonder het eerste avontuur te kennen.

Wat is het ultieme doel van een vlogger? Zoveel mogelijk likes scoren. En wat doet een stuntvlogger dan? Precies, bizarre stunts uithalen. Dat zie je in het echte leven en ook in dit boek.

Het is het begin van het schooljaar en Sam start in de brugklas. Het schooljaar trapt af met een brugklaskamp in de Belgische Ardennen. Na even aandringen mag Sam zijn vlogcamera meenemen, net zoals zijn vloggende rivaal Danny Durfal. Danny zit bij Sam in de klas. Danny daagt Sam uit voor duels met als inzet: zoveel mogelijk views en likes. Vlakbij het kampeerterrein is een themapark 'Historyland'. De jongens ontdekken een gat in het hek, zo goed is 'Historyland' niet onderhouden, en breken 's nachts in om zoveel mogelijk stunts op te nemen zonder ontdekt te worden.

Stuntvlogger Sam en De Vloek van Atlantis is een verfrissend en leuk verhaal dat echt van deze tijd is. Vloggers, rare stunts, onderwerpen die veel kinderen zullen aanspreken. Natuurlijk zijn de belevenissen wat over the top, maar dat kan en mag in een boek zoals dit.

Op basis van de buitenkant zou je kunnen verwachten dat Stuntvlogger Sam en De Vloek van Atlantis een graphic novel is. Dat is niet het geval, al bevat het boek wel diverse illustraties. Deze passen heel goed bij het verhaal en zijn een waardevolle toevoeging. Aan de stijl van de illustraties is goed zichtbaar dat Van der Steen striptekenaar is.

De locatie waar het grootste deel van het verhaal zich afspeelt is een originele, een slecht onderhouden pretpark met attracties rond historische thema's. Iedereen die wel eens in een pretpark is geweest, en dat zijn de meeste kinderen wel, kunnen zich hier iets bij voorstellen. 'De Vloek van Atlantis' is een van die attracties en gelijk een behoorlijk spannende met een gevaarlijke haai en een vleesetende octopus.

Jepsen heeft niet alleen aandacht besteed aan het karakter van zijn hoofdpersonen Sam en Danny, maar ook een aantal van hun vrienden spelen een grote rol. Je zult verrast zijn door het karakter van de mentor, die aanvankelijk wordt neergezet als een norse ontoegankelijke man. Het allerleukst zijn echter een paar dieren uit het aquarium van Atlantis...

Stuntvlogger Sam en De Vloek van Atlantis leest lekker vlot en is een boek dat even leuk is voor jongens als voor meisjes. Het verhaal bevat humor en heeft veel vaart. Het is spannend genoeg om te zorgen dat ook kinderen die niet van lezen houden bij de les blijven. Het taalgebruik is niet moeilijk en de hoofdstukken hebben een overzichtelijke lengte. Kortom, in vele opzichten heel geschikt voor kinderen in de bovenbouw van de basisschool.

Stuntvlogger Sam 2 - Stuntvlogger Sam en de vloek van Atlantis

1  2  3  4  5

Stuntvlogger Sam en De Vloek van Atlantis van Jelmer Jepsen en illustrator Wilbert van der Steen is het supergrappige vervolg op Stuntvlogger Sam en de wolf van Weverseind. In deel 2 gaat Sam opnieuw de uitdaging aan om zo veel mogelijk likes te scoren. Don't try this at home!

Sam gaat op brugklaskamp in de Belgische Ardennen. Natuurlijk gaat zijn vlogcamera mee! Zul je net zien: wordt hij ook nog eens ingedeeld in het groepje waar zijn vlogrivaal Danny Durfal in zit. Danny daagt Sam uit voor een duel: durft Sam midden in de nacht in te breken in pretpark Historyland, dat naast de camping ligt, en stunts op te nemen? Natuurlijk durft Sam dat! Er ontstaat een spannende battle tussen de twee vloggers. Maar dan gaat het mis, en het is nog maar de vraag of alles voor iedereen goed zal aflopen…