Omkijken naar morgen - Wendy Brokers  RECENSIE

Recensie: Omkijken naar morgen - Wendy Brokers

Femke Martens leeft haar leven op hoog tempo. Haar baan brengt haar door heel Europa, geld is geen probleem en aan aandacht van mannen heeft ze geen gebrek. Maar als een serie vervelende incidenten haar over het randje van een burn-out duwt, zit ze van de een op de andere dag ineens bij haar tachtigjarige tante in een dorp in Midden-Nederland. Femke beseft zich dat ze om uit deze put te komen, de confrontatie aan moet gaan met haar verleden. Die opdracht wordt extra lastig wanneer ze een man ontmoet met wie ze heel snel een bijzondere connectie voelt, maar die wel bepaalde voorstellen stelt aan hun relatie.

Na Baguette met jam voor twee en Leven met een leugen is Omkijken naar morgen het derde boek van Wendy Brokers over de drie vrienden van een Franse camping. Dat het een boek uit een serie is, valt meteen op. Er worden in het eerste hoofdstuk allerlei personages en plekken geïntroduceerd waarbij je het gevoel krijgt dat je ze al zou moeten kennen, en op zo'n manier dat het vermoeden rijst dat er meer te vertellen is. Maar daarvoor moet je toch echt die andere boeken lezen; hoewel je, als dit het eerste deel is van dat je van de serie leest, na het lezen van Omkijken naar morgen eigenlijk al wel heel veel over hen weet.

Gelukkig is dit boek prima te lezen zonder de voorkennis uit de eerdere boeken. Misschien dat je Femke anders al gekend had (of was je zelfs niet eens aan dit boek begonnen juist door die voorkennis), maar Brokers zet haar in haar eigen boek vrij vlot neer als een pittige tante met een snel leven. Ook het verteltempo ligt hoog. Door een aantal gebeurtenissen die vooral met de kennis die je later opdoet logische triggers zijn, zit Femke al in hoofdstuk vijf (van de 34) in de trein naar Nederland. En dan begint Omkijken naar morgen pas echt. Brokers schuwt heftige onderwerpen niet, en confronteert haar lezers daar vrij direct mee. Femke gaat soms frontaal de strijd aan met de mensen om haar heen en via flashbacks lezen we wat haar zeven jaar geleden is overkomen. Heftige scènes, die je laten zien hoe Femke geworden is wie ze is, en die tegelijkertijd ook bijdragen aan de ontwikkeling dat haar personage doormaakt.

Tegenover de rollercoaster van zware emoties staat ook volop vriendschap, romantiek en seks. Femke wordt omringd door mensen die je zelf ook wel in je leven zou willen hebben. En met Gus Nielsen als love interest heeft Brokers de ideale man gecreëerd: knap, geduldig en oneindig liefhebbend. Misschien is het ook wel een beetje een te perfect wereldje, maar is dat niet precies wat je als lezer zoekt in een fijn feelgood boek? Dat opgediend met een luchtige, prettige leesbare schrijfstijl met veel humor, terwijl er ook echt wel een verhaal verteld wordt, maakt dat je Omkijken naar morgen zomaar uithebt. Grappig detail: Femke ontmoet in een kroeg achternaamgenoot Abby Martens en haar vriend uit de 'Onbreekbaar'-serie van Lisette Jonkman. Kun je meteen lekker doorlezen in het geval je deze serie nog niet kent en nog geen afscheid wilt nemen.

Omkijken naar morgen

1  2  3  4  5

Femke Martens lijkt alles mee te hebben: ze is jong, mooi, heeft een fijne baan waarvoor ze door heel Europa reist, en nooit gebrek aan aandacht van mannen. Huisje, boompje, beestje is aan haar niet besteed.

Maar er is ook een keerzijde. Niemand kent de echte Femke of neemt de moeite om haar te leren kennen. Verklaart dat de sluimerende onrust waardoor ze zichzelf steeds vaker tegenkomt en ze diep vanbinnen zo ongelukkig is? Als haar huisarts aan de noodrem trekt en haar werkgever haar op non-actief stelt, komt ze terug naar Nederland, waar ze een groot deel van haar jeugd heeft doorgebracht. Het lijkt hét moment om schoon schip te maken en onder ogen te zien wat ze zo wanhopig graag wil vergeten, maar hoe? En als ze dan voor het eerst in haar leven een connectie voelt met een man, waarom is het dan iemand die ze onder andere omstandigheden geen tweede blik zou gunnen en wiens privéleven al reden genoeg is om voor op de vlucht te gaan?