Winter in de kleine bakkerij - Jenny Colgan RECENSIE

Recensie: Winter in de kleine bakkerij - Jenny Colgan

Het is winter in de kleine bakkerij aan het strand en de kerstdagen staan voor de deur. Polly is ervan overtuigd dat het de beste kerst ooit gaat worden. Maar wanneer Polly's beste vriendin haar een groot geheim toevertrouwt, staat haar leven op zijn kop. Wanneer er ook nog een bekend gezicht uit Polly's verleden opduikt, wordt alles nog ingewikkelder. Gelukkig heeft ze haar bakkerij nog waar ze altijd troost uit haalt. Lukt het haar om alles weer op het goede spoor te krijgen en samen met Huckle en Neil de perfecte kerst te vieren?

Winter in de kleine bakkerij is het derde en laatste deel van de kleine bakkerij-serie van Jenny Colgan. In deze heerlijke feelgoodserie volgen we Polly die samen met haar vriend Huckle en papegaaiduiker Neil in een vuurtoren op het getijdeneiland Mount Polbearne woont. In haar eigen bakkerij voorziet ze de lokale bewoners dagelijks met veel plezier (ondanks het vroege opstaan) van vers brood en andere lekkernijen. Maar dit gaat niet altijd zonder slag of stoot.

Ook in dit derde deel krijgt Polly weer een hoop voor haar kiezen. Relaties, geheimen en andere problemen dienen zich aan en de druk op Polly wordt groot. Als ook de kerstdrukte er nog eens bijkomt, met alle rompslomp daaromheen, ziet ze haar bakkerij eigenlijk meer dan haar lief is. Alle plannen die ze had – of eigenlijk de weinige plannen – vallen in duigen en ze doet haar best om zich aan te passen aan alles en iedereen... maar staat dit haar eigen geluk niet in de weg?

Wat erg prettig is aan de boeken van Jenny Colgan is dat ze begint met een persoonlijke introductie waarin ze in het kort vertelt wat er in de vorige boeken is gebeurd. Hierdoor wordt je geheugen weer even opgefrist of, wanneer je de eerdere delen niet hebt gelezen, word je in vogelvlucht bijgepraat zodat je het boek als standalone kan lezen.

De vlotte en beeldende schrijfstijl van Colgan neemt je direct vanaf het begin mee het verhaal in, en door diverse plotwendingen in Winter in de kleine bakkerij weet ze de spanningsboog strak te houden. Hoewel het feelgood is, weet Colgan zeker ook de diepte in te gaan met serieuzere onderwerpen over o.a. vriendschap, relaties en toekomst. Zeker in dit deel kom je meer te weten over Polly's leven. Een deel waarvan ze zelf eigenlijk niet zo goed weet wat ze ermee aan moet. Het is niet alleen maar rozengeur en maneschijn en dat maakt de boeken van Colgan zo heerlijk om te lezen!

Waar Colgan wederom goed in is geslaagd is het neerzetten van realistische en geloofwaardige personages. Alle (belangrijke) personages hebben hun eigen bijzonderheden en zijn verre van perfect. Zeker wanneer je alle drie de delen hebt gelezen, leer je alle personages goed kennen. Hierdoor is het makkelijk om je in te leven in een van hen en ga je mee in het gevoel dat ze op dat moment hebben

Ook de sfeer die het plaatsje Mount Polbearne uitstraalt weet Colgan weer op een goede manier vast te leggen. Met kleine details creëert ze een omgeving die je zo voor je ziet. Je ruikt, proeft en voelt het dagelijkse leven in het bijzondere kustplaatsje en dan in het bijzonder in de bakkerij van Polly! Zeker nu de kerstdagen voor de deur staan haalt Colgan het knusse wintergevoel in je naar boven.

Maar ook de humor mag in dit deel zeker niet ontbreken. Waar Colgan op momenten wat meer de diepte in gaat, weet ze op andere momenten volop humor aan te brengen in het verhaal. Personages die je aan het lachen maken, maar vooral natuurlijk Neil die nog steeds net zo eigenwijs is als eerst.

Net zoals er aan het begin van het boek een korte introductie wordt gegeven, staan er ook in dit laatste deel weer verrukkelijke recepten waarmee je de kerstsfeer direct in huis haalt. Een leuk extraatje om het boek mee af te sluiten en een erg mooie toevoeging op het verhaal!

Winter in de kleine bakkerij is net zoals de twee eerdere delen weer een heerlijk feelgoodverhaal. Jenny Colgan heeft met haar humoristische schrijfstijl, sterke personages en een mooi plot een fijn en krachtig laatste deel van de serie geschreven. We zullen Polly, Huckle en Neil zonder twijfel gaan missen! Colgan hoort absoluut bij de top van feelgoodauteurs, want schrijven kan ze zeker! We kunnen dan ook alleen maar uitkijken naar haar nieuwe serie en verwachten dat deze net zo fijn wordt om te lezen!

De kleine bakkerij aan het strand 3 - Winter in de kleine bakkerij

Jenny Colgan

8 september 2020

ISBN 9789024585489
    Uitgever Luitingh - Sijthoff
    320 pagina's
  • Ondertitel:

De kleine bakkerij aan het strand 3

Luitingh - Sijthoff

1  2  3  4  5

Winter in de kleine bakkerij aan het strand van Jenny Colgan is het derde deel van De kleine bakkerij-serie en een heerlijke feelgood vol humor, passie en romantiek.

Het is winter in de kleine bakkerij aan het strand en Polly is ervan overtuigd dat dit de beste kerst ooit gaat worden. Maar wanneer gaat het leven volgens plan? Want Polly's beste vriendin vertrouwt haar een gevoelig geheim toe dat het leven van Polly en Huckle drastisch kan veranderen. En dan verschijnt er plotseling een bekend gezicht uit Polly's verleden en wordt het nog ingewikkelder. Polly vindt meestal troost bij het bakken, maar ze heeft het gevoel dat het dit keer niet genoeg zal zijn.

Kan Polly alles weer op het goede spoor krijgen en haar beste kerst ooit vieren met Huckle en papegaaiduiker Neil?