Puur & Makkelijk - Alex Elliot-Howery & James Grant RECENSIE

Recensie: Puur & Makkelijk - Alex Elliot-Howery & James Grant

Eén van de grootste uitdagingen als je wilt gaan verduurzamen is het beperken van voedselverspilling. In het kookboek Puur & Makkelijk draait het allemaal om duurzaamheid, seizoensteelt en het beperken van afval. Alex & James zijn samen het eetcafé Cornersmith gestart gebaseerd op deze waarden. Dit boek bevat de favoriete recepten uit dit eetcafé en de inmakerij. Hierdoor kan ook JIJ vanuit je eigen huis aan de slag gaan met duurzaamheid en draag je tegelijkertijd bij aan een beter milieu.

Puur & Makkelijk begint met het inspirerende verhaal van Alex & James. Door dit verhaal begrijp je het belang van verduurzamen en het community gevoel dat binnen Cornersmith heerst. Het boek is verder bijna alleen maar gevuld met recepten en fantastische foto's. De indeling van het boek is neergezet volgens de seizoenen om in te spelen op seizoensteelt. Voedselverspilling vindt namelijk niet alleen plaats bij jou thuis, maar ook bij de oogst, transport of in de supermarkt.

Als je bij de recepten aankomt vind je een mix-en-match aan gerechten. Zo staan er bijvoorbeeld bijproducten zoals jam, compote of limonade in. Natuurlijk staan er niet alleen kleine gerechtjes in, maar kun er ook allerlei volledige lunch en diner gerechten terugvinden. Zo kun je lunchen met een broodje gepocheerd ei of dineren met zuurkool of een frittata. Bij elk recept staan groente of fruit uit het seizoen in de hoofdrol. Door de foto's die erbij staan krijg je direct al honger en wil je het liefst direct aan de slag.

Veel recepten in Puur & Makkelijk zijn 'inmaak recepten' die erop zijn gericht om het meeste te halen uit 'extreem' rijpe of grote hoeveelheden groente en fruit. Door dingen in te maken kun je deze grote hoeveelheden langer bewaren. Mijn favorieten zijn verschillende soorten jam, peer-citroen-rozemarijn chutney en ingemaakte komkommer. Achter in het boek staan volop tips om zelf aan de slag te gaan met sauzen, relishes, gefermenteerde producten, jams en marmelades. Om de hoeveelheden uit het boek daadwerkelijk te maken heb je meestal 6 tot 8 potten en veel groente en fruit nodig. Dit zorgt er wel voor dat je ook je vrienden en familie kunt voorzien van allerlei lekkers.

In Puur & Makkelijk draait allemaal om koken met lokale overvloedige seizoens groenten. Dit zorgt ervoor dat je vaak weinig ingrediënten nodig hebt alleen heb je meestal veel kruiden nodig om je (bij)gerecht een goede smaak te geven. Het zijn daardoor allemaal makkelijke recepten met veel smaak. Gelukkig kun je ook alles wat je hebt ingemaakt lang bewaren en er ook buiten het seizoen er nog van genieten.

Tomaten-Vijgen salade

Dit is een echte zomersalade, zowel tomaten als vijgen zijn in de zomer op hun hoogtepunt. Het is bij dit recept een kwestie van de dressing maken van sherryazijn, citroenschil, sumak en olijfolie. Daarna snijd je de tomaten en de vijgen, hak je de dragon en doe je de labneh erbij. De labneh is een apart recept waar je wel 24u voor nodig hebt om de wei op te vangen en de labneh succesvol te maken. Gelukkig had ik dit al ingecalculeerd en had ik een super lekkere salade!

Ricotta met geroosterde aubergine, walnoten & granaatappel

Ik ben zelf gek op aubergine. Mijn favoriete (bij)gerecht is dan ook baba ganoush en dit recept lijkt er naar mijn idee een beetje op. Meestal moet je aubergines boven het vuur grillen om deze een bijzondere smaak te geven en ervoor te zorgen dat ze goed zacht worden. In dit recept konden ze gewoon in de oven, wat een stuk praktischer is. Ook heb je voor dit gerecht weer een ander ingemaakt product nodig, granaatappelsiroop. Dit zorgt ervoor dat je er rekening mee moet houden dat je dit eerst gemaakt moet hebben voordat je het volledige recept kunt volgen. Verder was het hier ook weer een kwestie van alles bij elkaar gooien en smullen maar! Doordat je er peterselie, munt, citroensap en granaatappelsiroop doorheen doet is het ontzettend smaakvol in combinatie met de aubergine. 100% een aanrader!

Het verhaal van Alex & James is zowel inspirerend als makkelijk om zelf te gaan starten. Als je dus zelf aan de slag wilt gaan met jouw eigen voedselverspilling en duurzaamheid hoog in het vaandel hebt staan is dit een topper. Puur & Makkelijk helpt jou om veel groente en fruit in te maken zodat je er ook buiten het seizoen nog lang van kan blijven genieten. Als je daarnaast nog een grote voorraadkast heb of grote familie hebt om alles aan uit te delen zit je helemaal goed met dit boek!

Puur & Makkelijk

1  2  3  4  5

Weg met de ingevlogen aardbeien in januari en kook echt op het seizoen met de overheerlijke en originele recepten van het Australische eetcafé en inmakerij Cornersmith. De filosofie van Cornersmith is aansprekend: kook alleen met seizoensproducten, koop in bij lokale producenten en maak van overschotten de overheerlijkste tafelzuren, sauzen,
    jams en meer. Maak een zomerse tomaten-vijgensalade of serveer gepekelde karbonades met venkel, appelmoes en (zelfgemaakte) mosterd in de herfst. Verwerk een
    rijke tomatenoogst tot tomatenpassata, ketchup of chutney en geniet hiervan het hele jaar door. Van voedzame lamstajine met gedroogde pruimen en verse kurkuma in de winter tot en met kippensoep met lentegroenten. Met Puur & Makkelijk heb je niet alleen een kookboek boordevol originele recepten voor elk moment van de dag en voor ieder seizoen in handen; het laat ook zien hoe je seizoensproducten kunt conserveren: van chili-jam