Ondergronds - David Baldacci RECENSIE

Recensie: Ondergronds - David Baldacci

In een klein stadje in het Amerikaanse Noord-Dakota wordt een jonge vrouw gevonden. Ze is op gruwelijke wijze vermoord. Al vanaf het eerste moment worden FBI-agenten Jamison en Decker bij het onderzoek betrokken en samen met de plaatselijke agent proberen zij de dader te vinden. Terwijl ze steeds dieper in de plaatselijke roddels en geheimen duiken wordt de gemeenschap nogmaals opgeschrikt door een misdrijf op een eveneens jonge vrouw. Het siddert en beeft alom en niemand weet meer wie er te vertrouwen is. Niet alleen de gemeenschap maar ook de agenten worden continu op scherp gesteld. Welke geheimen komen aan het licht en wie is er nog veilig?

Ondergronds is de zesde thriller van Baldacci FBI-agent Amos Decker in de hoofdrol. Hoewel verschillende personages terugkeren staat het verhaal op zichzelf en is het niet noodzakelijk de boeken in bepaalde volgorde te lezen. Baldacci introduceert het verhaal en de personages direct vanaf het eerste moment waardoor de lezer al snel wordt meegenomen.

De hoofdpersonages, Decker en Jamison maar ook plaatselijke agent Kelly, worden gedetailleerd beschreven. De lezer leert hen goed kennen en David Baldacci heeft deze personages erg karakteristiek beschreven. Van een ieders privéleven wordt een tipje van de sluier opgelicht en de samenkomst tussen deze werelden is literair meesterlijk beschreven.

Het spannende eerste hoofdstuk wordt opgevolgd door passages waar een verhaal wordt verteld dat makkelijk weg leest. Deze impasses duren niet lang en de spanning wordt opgebouwd tot de climax. Zo nu en dan worden flarden van het plot bekendgemaakt wat de lezer steeds op de verkeerde been zet. David Baldacci schrijft het verhaal in principe vanuit het perspectief van agent Decker. Hier stapt hij vanaf bij belangrijke, spannende gebeurtenissen. Het is dan niet duidelijk vanuit welk perspectief het verhaal wordt vertaald. Dit draagt bij aan het opbouwen van de spanning en het vergroten van de vraagtekens bij de zeker.

Ondergronds is een thriller die van begin tot eind niet meer loslaat. David Baldacci zet sterke karakters neer en bouwt de spanning op tot meerdere hoogtepunten in het boek. Het plot is verrassend en zal menig lezer op het puntje van de stoel dwingen.

Recensie: Ondergronds - David Baldacci

Amos Decker 6 - Ondergronds

1  2  3  4  5

Een dubbele moord. Een geheime militaire basis. Een FBI-agent met een exceptioneel geheugen.

Amos Decker en zijn FBI-collega Alex Jamison worden naar het plaatsje London in North-Dakota gestuurd. Daar komen ze er al spoedig achter dat het door gas- en oliewinning snel groeiende stadje een broeinest is van problemen. De enorme voorraad schaliegas in de bodem trekt een diverse groep nieuwkomers aan die stuk voor stuk van plan zijn zo snel mogelijk rijk te worden. Deze plotselinge groei levert een hoop trammelant op, van vechtpartijen en drugs tot prostitutie en… moord.

Decker en Jamison zijn ingevlogen om de dood te onderzoeken van Irene Cramer. Op haar lichaam is een autopsie uitgevoerd en vervolgens is het stoffelijk overschot in de wildernis gedumpt. Het is het begin van een zaak die van eigenaardigheden aan elkaar hangt. Wanneer de twee onderzoek doen naar het slachtoffer, blijkt dat zij 's nachts als prostituee werkte en overdag als lerares op de school van een religieuze sekte. En die sekte is gehuisvest op een terrein dat nog niet zo lang geleden het eigendom was van een ultrageheime faciliteit van de luchtmacht.

Iedereen in London – van de keiharde zakenman tot de louche ambtenaar en de religieuze buitenstaander – lijkt een geheim te hebben. Wanneer er een nieuwe moord wordt gepleegd, moet Decker al zijn kwaliteiten als detective inzetten en terugvallen op zijn exceptionele geheugen om de zaak tot een goed einde te brengen. Daarbij krijgt hij hulp uit onverwachte hoek…