De mooiste Jubelientjes - Hans Hagen RECENSIE

Recensie: De mooiste Jubelientjes - Hans Hagen

In De mooiste Jubelientjes geschreven door Hans Hagen en getekend door Philip Hopman zijn 40 verhalen van 15 boekjes over Jubelientjes te lezen. Er wordt een feest gevierd met deze bundel waarin deze 40 mooiste Jubelientjesverhalen zijn verzameld, omdat Hans Hagen 40 jaar schrijver is in 2020. In deze bundel maakt Jubelientje samen met Dirk Jan en oma van alles mee, zowel binnenshuis als buiten op stap.

De mooiste Jubelientjes is een bundel met lieve eigentijdse verhalen voor een jonge doelgroep vanaf 5 jaar. Alle zwierig getekende Jubelientjes op de omslag maken het boek wel heel aantrekkelijk om te lezen. De verhaaltjes gaan over eigentijdse gebeurtenissen met oma en Dirk Jan. Dit zorgt ervoor dat kinderen die dit boek lezen zich goed in de situaties kunnen verplaatsen, al is deze oma wel echt een super oma met haar leuke ideeën en het meespelen en aanwakkeren van de fantasie van de kinderen. De korte verhalen zijn makkelijk te lezen door de korte zinnen en het eenvoudige taalgebruik die goed bij de doelgroep past. Hierdoor kunnen de wat oudere kinderen het boek zelf lezen. Elk verhaaltje sluit af met een "grapje" wat erg leuk is voor jonge kinderen.

De verhaaltjes zijn wel erg lief, braaf en soms wat te bedacht. De verhalen zijn niet spannend, maar wel verrassend en origineel door het spontane karakter van Jubelientje. Ook zijn Jubelientje en Dirk Jan echt uit het dagelijks leven gegrepen met hun manier van doen en grappige fantasievolle dialogen. Een leuke rode draad in het boek is dat Jubelientje steeds beter leert lezen en schrijven door middel van korte tekstjes in haar toverschrift, briefjes en kaarten, wat aangeeft dat ze een groei doormaakt.

Jubelientje vindt het moeilijk om haar naam te lezen en te schrijven. Op de binnenkant van de omslag lezen we "Jij bent" en zien we Jubelientje vragend kijken. Gaat het haar lukken om haar moeilijke lange naam te schrijven? Ga mee met De mooiste Jubelientjes van Hans Hagen en Philip Hopman, vol met alledaagse verhaaltjes met Dirk Jan en super oma. Lieve verhaaltjes die makkelijk te lezen zijn voor jong en oud door de eenvoudige taal, korte verhaaltjes en zinnen.

De mooiste Jubelientjes

1  2  3  4  5

40 verhalen die telkens weer verrassen, ontroeren en vrolijk stemmen. En dat komt niet alleen door de sprankelend eigenwijze Jubelientje, maar zeker ook door haar fantastische oma. Zij bewaart haar goede humeur tot Jubelientje het laatste dropje opeet, het dropje dat voor oma bestemd was... dan grijpt oma in. Ze gaat een zak laatste dropjes kopen; het eerste dropje is voor Jubelientje en alle laatste dropjes houdt oma zelf.