De beste leugen - Tanen Jones RECENSIE

Recensie: De beste leugen - Tanen Jones

Leslie erft 50.000 dollar wanneer haar vader overlijdt. Het is geld dat ze goed kan gebruiken, maar er zit een addertje onder het gras: alleen als ze samen met haar zus Robin naar de notaris gaat heeft ze recht op de erfenis. En dus gaat Leslie op zoek naar Robin. Maar wanneer ze dan eindelijk haar zusje vindt, blijkt ze net te laat te zijn: Robin is overleden aan een overdosis. Wanneer Leslie Mary ontmoet en haar wanhopig het verhaal vertelt, broeden de twee een plan uit om de erfenis alsnog te bemachtigen. Mary is namelijk een actrice en lijkt behoorlijk op Robin, dus waarom zou zij niet de rol van de verloren zus op zich kunnen nemen? Maar vertellen beide vrouwen elkaar wel de waarheid?

De beste leugen is het indrukwekkende debuut van Tanen Jones. De proloog zet een nogal duistere sfeer neer en roept direct vragen op, wat de lezer makkelijk het verhaal intrekt. Je voelt namelijk al vrij snel dat niemand de waarheid vertelt, maar hebt niet gelijk door hoe er gelogen wordt. De beste leugen weet je gedurende het lezen telkens aan het raden te houden, om - wanneer je eindelijk denkt dat je weet hoe het plot in elkaar zit – met nog een verrassing aan te komen. Pas op het laatst weet je bepaalde hints te plaatsen die tijdens het lezen zelf helemaal niet zo opvielen. Het einde is onverwachts en best heftig, maar ook passend en sterk geschreven.

Je volgt in dit boek 3 vrouwen: Robin, Leslie en Mary. Ze hebben allemaal hun eigen complexe karakter dat bijdraagt aan het feit dat je als lezer niet weet hoe de vork in de steel zit. Bovendien hebben Robin en Leslie een ingewikkelde relatie waarin hun verleden een grote rol speelt. Ieder hoofdstuk is er een ander personage aan het woord. Doordat Tanen Jones vanuit de ik-vorm heeft geschreven, weet je als lezer precies wat er in de personages omgaat. Ondanks dat ze altijd enigszins onpeilbaar blijven doordat je voelt dat zij zich niet helemaal blootgeven, leer je ze hierdoor wel goed kennen.

De beste leugen heeft een heel eigen en soms wat onheilspellende sfeer, met een subtiel soort spanning. Bloedstollend spannend is dit boek dus niet, maar deze subtiele spanning, de sfeer en de manier waarop het verhaal is opgezet, weten de lezer toch nieuwsgierig aan het lezen te houden.

Aan het einde van het boek vind je een opmerking van de auteur, waarin Tanen Jones één van de hoofdonderwerpen toelicht. Dit is een hele goede toevoeging op het verhaal en ik raad dan ook zeker aan om het te lezen!

De beste leugen is absoluut een sterk debuut. Tanen Jones heeft een slimme verhaallijn neergezet die de lezer van begin tot eind geboeid houdt. Ik ben benieuwd naar wat deze schrijfster nog meer gaat schrijven! 4 hartjes voor De beste leugen.

Recensie: De beste leugen - Tanen Jones

De beste leugen

1  2  3  4  5

Na de dood van haar vader moet Leslie op zoek naar haar zus Robin, die ze al tien jaar niet meer heeft gezien. Alleen als ze samen naar de notaris gaan, hebben ze recht op het geld dat hun vader hun naliet. Maar als Leslie haar zus eindelijk heeft getraceerd, blijkt Robin net daarvoor gestorven aan een overdosis.

Wanhopig vertelt Leslie haar verhaal aan Mary, een huisgenote van Robin, en samen bedenken ze een plan om toch de erfenis te kunnen innen, waarbij Mary de rol van Robin speelt. De gelijkenis is goed genoeg, en wat kan er misgaan? Maar dan komt Mary erachter dat Leslie haar niet de volledige waarheid heeft verteld, en dat de opdracht moeilijker en gevaarlijker is dan verwacht. Vanuit het perspectief van drie vrouwen wordt langzaam duidelijk dat niemand de waarheid spreekt. Maar wie vertelt de beste leugen?