Het museum van verbroken beloftes - Elizabeth Buchan RECENSIE

Recensie: Het museum van verbroken beloftes - Elizabeth Buchan

Laure is de eigenaresse van het museum van verbroken beloftes. Het bijzondere museum, gevestigd in Parijs, staat vol met voorwerpen die zijn gedoneerd door mensen. Ieder voorwerp kent een eigen verhaal over een belofte die niet is nagekomen. Een van de voorwerpen is van Laure zelf. Het brengt haar terug naar de tijd van het IJzeren Gordijn in het jaar 1985, toen ze als nanny werkte in Praag en verliefd werd op de politiek opstandige muzikant Tomas.

Het museum van verbroken beloftes is het debuut van Elizabeth Buchan. Het is een boek in het genre historische roman en literatuur. Zowel vanuit de media als van lezers is dit debuut zeer goed ontvangen en dat is ook zeer terecht.

Het plot van het boek is bijzonder intrigerend. Het maakt je gelijk nieuwsgierig, door de kaft en door de achterkaft van het boek. Wel is de titel enigszins misleidend, want je denkt misschien dat het gaat over het museum en alle voorwerpen en bijbehorende verhalen. Eigenlijk is dat niet zo. Al gauw zoomen we voornamelijk in op het voorwerp van Laure en het verhaal hierachter.

Het verhaal is mooi geschreven en met name erg beeldend. Dit laatste is zeer belangrijk bij historische verhalen, want het zorgt ervoor dat we ons als lezer in Praag wanen tijdens de Koude Oorlog. Als lezer voel je de spanning wanneer Laure het gevoel heeft dat ze wordt achtervolgd en je voelt het verdriet dat Laure jaren later nog voelt over die tijd van toen.

Het personage van Laure is dan ook zeer uitgebreid en diepgaand beschreven. Dit geldt ook voor personages als Tomas en Laure haar werkgever in Praag. Het is vooral bijzonder mooi hoe je ziet hoe het leven onder het communisme Laure heeft veranderd in het verleden en het heden. Er is ook een nadeel aan deze uitvoerige beschrijvingen van Elizabeth Buchan. Het onbedoelde gevolg is dat het boek wat zwaar en stevig aanvoelt. Je moet er echt voor gaan zitten en je goed focussen. De nadruk op de historie maakt dat het geen luchtig verhaal is en dat je het gevoel hebt dat het verhaal maar langzaam vordert. Als dit bij jou past en als je hier overheen kan zetten, zal je absoluut genieten van Het museum van verbroken beloftes, want het is een zeer sterke literaire historische roman.

Ik ben Emma

1  2  3  4  5

Emma Houthuys heeft alles wat een jonge vrouw zich kan wensen: geld, een mooi huis, liefhebbende ouders, leuke stiefbroers, looks. Wanneer een lang vergeten stiefzusje weer komt opdagen, lijkt haar geluk compleet. En dan krijgt ze er nog een stiefbroer bij, zo eentje voor wie iedereen valt. Emma's voornemen om altijd single te blijven wankelt. Welke keuzes moet ze maken?
    Ruim twee eeuwen geleden publiceerde Jane Austen Emma. Roman én hoofdpersonage werden wereldberoemd. Hoe zou Emma's leven eruitzien als ze hier en nu leefde? Die vraag stelt Kristien Hemmerechts zich in Ik ben Emma. Ze ontdekt dat de wereld onherkenbaar veranderd is, maar sommige dingen veranderen nooit.

"Jammer dat er voor het woord "meesterlijk" geen vrouwelijk equivalent bestaat.' – de standaard ***** over Alles verandert

"Een ijzingwekkend kunststuk.' – vrij nederland over de vrouw
    die de honden eten gaf