Het hart van de Adelaar - Emmelie Arents RECENSIE

Recensie: Het hart van de Adelaar - Emmelie Arents

Het hart van de Adelaar is het debuut van de Belgische schrijfster Emmelie Arents. Het boek is uit in hardcover en heel mooi vormgegeven.

De mooie Joana Sky werkt als genezer in Keodal, een klein dorpje in het land Tuvalon. Joana is echter geboren met magische gaven. Ze is een 'Bewerker'. Door edelstenen of wensstenen te gebruiken, kan ze lichamen en geest manipuleren. Dit is door koning Damon van Tuvalon echter op straffe des doods verboden. Joana houdt dus angstvallig geheim dat ze een Lichaamsbewerker is. Bewerkers worden opgejaagd en ze vluchten dan ook allemaal letterlijk onder de grond naar een rebellengroep De Adelaars. De ouders van Joana, ook Bewerkers, zijn ook vermoord door de koning, dus Joana haat hem. Wanneer een meisje Selena met haar gewonde geliefde bij Joana komt, loopt het echter fout. De man is stervende en Selena smeekt Joana hem te redden. Joana maakt dus voor één keer gebruik van haar gave, maar kan de man niet redden. Magie heeft altijd een prijs en Joana's haren verkleuren, waardoor ze nu getekend is en het opvalt dat ze een Bewerker is. Selena zweert wraak en die neemt ze op wel heel gemene wijze.

Joana is verloofd met Thomas en op de dag van haar bruiloft beschuldigt Selena Joana ervan dat ze een Hartbewerking heeft uitgesproken over Thomas. Joana wordt gevangen genomen en Thomas en zij zullen geëxecuteerd worden. Op de dag van de executie verliest Thomas zijn hoofd, maar Joana wordt gekocht als slaaf voor koning Damon. Ze verruilt de ene gevangenis voor de andere gevangenis, al wordt ze aan het hof voorgesteld als een adelijke dame. Degene die haar meenam blijkt prins Evan te zijn, de halfbroer van Marcus, de kroonprins van Tuvalon. Koning Damon heeft beseft dat hij het nooit zal winnen van de Bewerkers van de Adelaars, als hij niet zelf ook Bewerkers in dienst neemt. Joana zal worden opgeleid door Soren, een ervaren Bewerker, die ook door de koning onder druk wordt gezet. De Adelaars willen Damon en de rijke bovenklasse afzetten en Tuvalon weer openstellen voor de magie van de Bewerkers, die de arme geteisterde bevolking zo goed zou helpen.. Met name willen de Adelaars een einde maken aan de slavernij in de mijnen waar de wensstenen worden gedolven. Joana ontdekt dat prins Marcus op de hand van de Adelaars is en zijzelf sluit zich ook bij hen aan. Joana en Marcus moeten nu een gevaarlijk spel spelen, van balanceren tussen de opdrachten van koning Damon uitvoeren zonder argwaan te wekken en de zaak van de Adelaars beschermen. En dan is er nog de intense prins Evan, die er een heel eigen agenda op na houdt, een waar Joana het slachtoffer van dreigt te worden, zonder dat ze er zelf veel aan kan doen....

Het hart van de adelaar van Emmelie Arents is een mooi debuut. Emmelie Arents vertelt het zeer intrigerende verhaal op enthousiaste meeslepende wijze. De opbouw zit goed in elkaar en de wereld van Tuvalon is beeldend beschreven. Echter zijn er best grote tijdsprongen in het verhaal. Dit is voor het grootste deel van het verhaal niet storend, alleen wél in de laatste hoofdstukken. Zonder iets te willen verklappen, vind ik het wel jammer dat ik een beetje het gevoel kreeg dat het daar wel erg snel ging. Beetje afgeraffeld. Dat is jammer. Iets uitgebreider was mooi geweest.

De personages zijn realistisch en goed uitgewerkt. Het begin van Het Hart van de adelaar begint best intens: Joana zit in de gevangenis en hoort hoe haar geliefde Thomas wordt gemarteld. Via wat terugblikken komen we erachter wat er gebeurd is en daarna hoe het verder gaat. De gevoelens van de personages en hun relatie ten opzichte van elkaar zijn wat vlak, maar dit is misschien te wijten aan het feit dat dit het debuut is van Emmelie Arents en ik denk dat als ze meer ervaring krijgt, zij zeker zal uitgroeien tot een hele goede fantasy auteur.

Haar schrijfstijl is helder en vlot. Het Hart van de adelaar wordt grotendeels geschreven vanuit het oogpunt van Joana, maar op het eind worden bepaalde hoofdstukken vanuit andere personages beschreven. Dit laatste heeft ook wel een reden, die je later gaat begrijpen. Het helpt dat de naam van die persoon dan boven het hoofdstuk staat. Hoofdpersoon Joana is het beste uit de verf gekomen. Ze is in het begin onzeker en wat naïef. Ze wordt snel wijzer, maar ze is best tempramentvol en ziet nog steeds niet altijd gevaar in dingen en ze maakt dus een paar grove fouten, die gevolgen hebben waar zij mee zal moeten leren te leven. Van beide prinsen is ze in de eerste instantie gecharmeerd, maar wie van hen kan ze vertrouwen?

Op die kleine puntjes na is Het Hart van de adelaar van Emmelie Arents zeker een mooi boek met een goede verhaallijn, met een paar intrigerende plotwisselingen. Interessante personages in een goede boeiend omschreven wereld en ik geef het dan ook 4 hartjes.

Het Hart van de Adelaar

1  2  3  4  5

Joana Sky bezit het vermogen om dodelijke wensen uit te spreken, een talent dat in Tuvalon wordt gevreesd en vernietigd.
    Wanneer ze ten onrechte wordt veroordeeld voor het uitspreken van een Hartbewerking, gaat ze de doodstraf tegemoet.

Koning Damon heeft echter andere plannen voor het meisje dat in staat is om harten te verpulveren. Ze begrijpt al snel dat haar leven gespaard werd met slechts één doel: het uitroeien van het rebellenleger de Adelaars. De tegenstanders worden sterker, maar Joana's training aan het hof vormt haar tot het perfecte wapen.

De opdracht van de koning is harteloos: hij beveelt Joana om de Adelaars te vernietigen. Lukt het haar om weerstand te bieden en te overleven zonder haar eigen hart op te offeren?