Genadeloos - Jennefer Mellink RECENSIE

Recensie: Genadeloos - Jennefer Mellink

Familie der Jäger bestaat uit vier personen: ouders Ernst en Mildred en hun zestienjarige tweeling Clemens en Lenthe. Clemens is op z'n vriendelijkst gezegd een eigenaardige tiener. Wanneer hij een bom laat ontploffen in zijn kamer, is de maat voor zijn moeder vol. Het gezin wordt langzamerhand uit elkaar gedreven door de daden van Clemens. Van sommige dingen kun je niet meer terugkeren...

Genadeloos is een YA-thriller van Jennefer Mellink. Ze heeft al meerdere goed ontvangen thrillers geschreven, zoals Kwaad bloed en Vermoorde onschuld. Ook dit boek is weer een succes. Mellink heeft de hoofdstukken afgewisseld vanuit verschillende perspectieven: ieder gezinslid komt aan de beurt. Genadeloos begint met een introductie die je leest vanuit Mildred, waar ze erachter komt dat haar zoon iets vreselijks heeft gedaan. Om erachter te komen wat er gebeurd is, gaan we een paar weken terug in de tijd. Daar begint het verhaal zoals je het als lezer moet weten.

Clemens houdt niet van mensen, hij is het liefst alleen. Hij verzamelt messen, demonteert apparaten om ze vervolgens weer in elkaar te zetten en wil simpelweg met rust gelaten worden. Al vanaf het eerste hoofdstuk wat je vanuit zijn perspectief leest, merk je dat er iets aan hem mankeert. Het is daardoor moeilijk om hem leuk te vinden als personage. Dat is echter geen nadeel, maar juist de kracht van de schrijfstijl van Jennefer Mellink. Zijn manier van denken is anders dan die van anderen, hij geeft niet om anderen. Daarmee vergaart hij geen enkele sympathie - ook omdat je al meteen weet dat hij iets vreselijks heeft gedaan. Zijn moeder, Mildred, is een ander verhaal. Ze maakt zich erg druk om haar gezin en is niet ver van een burn-out verwijderd. Met haar heb je als lezer medelijden. Ernst maakt zich niet al te veel zorgen, want ook hij heeft in zijn jeugd wat ongein uitgehaald. Je begrijpt hem wel, maar verder voel je voor zijn personage weinig. Tenslotte is er nog Lenthe, die vrolijk en vriendelijk in het leven staat. Door haar zorgzame aard richting haar broer voel je meteen iets voor haar als persoon: haar mag je vrijwel vanaf de eerste pagina. De manier waarop je een band met de karakters in Genadeloos is een zeer sterk punt van schrijfster Jennefer Mellink.

Het gevoel van onheil is meteen aanwezig. Je hebt nog niet alle informatie, maar je weet wel dat er iets vreselijks is gebeurd. Die informatie is genoeg voor de opzet van het boek en de spanning die je als lezer voelt. Wat heeft Clemens gedaan? Hoe gaat het verder met het gezin? Het is duidelijk dat er aan alle kanten iets gaande is. De enige manier om daarachter te komen is door verder te lezen. Hierdoor leest Genadeloos snel weg. Ook zijn de hoofdstukken niet zo lang en dat helpt ook mee aan het lezersgemak.

Genadeloos grijpt je aan vanaf de eerste pagina en laat je niet meer los. De gevoelloze Clemens zorgt voor zoveel problemen dat je blijft lezen. Mellink beëindigt het boek met een bijzondere twist, dus als je geïnteresseerd ben in dit verhaal, zul je zeker verrast worden!

Recensie: Genadeloos - Jennefer Mellink

Genadeloos

1  2  3  4  5

Indringende young adult-thriller van Jennefer Mellink, koningin van de plottwists. Genadeloos is misdadig goed!

Jennefer Mellink, auteur van o.a. Kwaad bloed en Vermoorde onschuld, schreef met Genadeloos een ijzingwekkende psychologische YA-thriller met een verrassende twist aan het eind!
    Genadeloos gaat over vader Ernst, moeder Mildred, dochter Lenthe en zoon Clemens. Mildred maakt zich ernstige zorgen over Clemens als hij zich steeds meer terugtrekt en zelfs in huis een bom laat ontploffen. Ernst denkt dat het wel goed komt met hun puberende zoon. Lenthe stort zich op het uitgaansleven en bemoeit zich zo min mogelijk met haar tweelingbroer. Dan verdwijnt er een meisje. De zaak krijgt veel media-aandacht en alle sporen leiden naar Clemens...

• Thuiskomst - Reina Crispijn

• Waar we gaan is nacht - Tracey Rose Peyton

• De moord in inkt - Helen Cox