Zwaluwzomer - Erica James RECENSIE

Recensie: Zwaluwzomer - Erica James

Alastair is al sinds de middelbare school bevriend met Danny en Simon. Zo'n 50 jaar later zijn ze nog steeds een gezellige bende met inmiddels ook vrouwen en kinderen erbij. Als de vrouw van Alastair (Orla) sterft, slaat dat in als een bom. De groep is niet meer zoals voorheen en er komen allerlei geheimen boven water die de iedereen uit elkaar lijkt te drijven. Kan je naar de toekomst toe leven zonder het verleden en je vrienden op te geven?

Erica James schrijft in Zwaluwzomer heel vlot. Moeiteloos kan je de gedachten van alle verschillende personages volgen, ook al durft het verhaal in het begin vrij ingewikkeld zijn. Er zijn negen belangrijke personages in het verhaal en elk personage krijgt regelmatig het woord. Eens je alle personages goed kent is dat geen probleem, maar in het begin is het natuurlijk even zoeken! Als je ervan houdt om in het hoofd van meerdere personages te kruipen, zal je dit een heerlijk boek vinden.

Zwaluwzomer speelt zich af in Engeland en Erica James kan de omgeving levendig beschrijven. Het huis waar de verschillende families steeds samenkomen, de rivier, het dorpje.... Het voelt alsof je er zelf even op vakantie bent. Hoewel de omgeving dus erg realistisch is, zou ik de verhaallijn toch eerder als onrealistisch bestempelen. Als je de achterflap leest, verwacht je je aan een prettig verhaal dat gaat over verdriet, liefde en vriendschap, maar Erica James heeft vooral erg veel dramatische gebeurtenissen in het verhaal gestopt. Tot op een zeker punt kunnen er natuurlijk wel ongelukken gebeuren, maar (zeker naar het einde toe) werd het wat te veel van het goede.

De verschillende personages laten zich in het boek niet van hun beste kant zien. Iedereen heeft natuurlijk goede en slechte kanten, maar de personages in Zwaluwzomer laten hun jarenlange opgekropte frustraties botvieren op zichzelf en elkaar. Er zijn altijd lezers die zich moeilijker kunnen inleven als de personages niet zo leuk zijn, en als jij zo'n lezer bent zou dat wel eens een probleem kunnen geven.

Erica James is voornamelijk bekend geworden met haar luchtige chicklits, maar in dit boek is ze een hele andere weg ingeslagen. De onderwerpen waarover ze het heeft zijn wat serieuzer en komen zwaarder over. Als je de cover ziet verwacht je misschien een zomerse, lichte roman, maar dat is niet helemaal wat je krijgt. Als je op zoek bent naar een wat serieuzer boek, is dit natuurlijk wel een zeer goede keuze!

Zwaluwzomer van Erica James is een vlotte maar serieuze roman waar familie en vriendschap centraal staat. Het verkent thema's als verlies, hoop en veranderingen in het leven.

Recensie: Zwaluwzomer - Erica James

Zwaluwzomer

1  2  3  4  5

Kunnen oud en nieuw ooit samengaan of moet Alastair het verleden opgeven voor een nieuwe toekomst? Een heerlijke roman over doorgaan met leven zonder te verliezen wat je dierbaar is.

Alastair heeft in Linston End de gelukkigste zomers van zijn leven doorgebracht. Samen met zijn vrouw Orla en hun beste vrienden – Danny en zijn vrouw Frankie; Simon en zijn vrouw Sorrel – hebben ze de kinderen zien opgroeien en uitvliegen. Maar na Orla's dood is alles opeens anders, en in plaats van een veilige haven is Linston End opeens een onontkoombare herinnering aan een tijd dat alles beter was.

Als Alastair Valentina ontmoet, ziet hij een kans op nieuw geluk – maar zijn beslissing die nieuwe liefde een kans te geven ontwricht de eens zo hechte groep. Kunnen oud en nieuw ooit samengaan of moet Alastair het verleden opgeven voor een nieuwe toekomst?